Succesvol met Google zoekadvertenties

De manieren waarop mensen zoeken, veranderen voortdurend. Volgens Google zijn 15% van de dagelijkse zoekopdrachten nieuwe opdrachten die Google nog niet eerder heeft gezien. Daarnaast ontwikkelen de trends zich continu waardoor het belangrijk is dat mensen jouw bedrijf nog steeds kunnen vinden door relevante en nuttige advertenties. Slimme advertenties zijn essentieel om te kunnen blijven inspelen op deze veranderende trends. Een goed voorbeeld hiervan zijn de responsieve zoekadvertenties. Ze combineren creativiteit met de kracht van machine learning, zodat de ideale advertentie kan worden weergegeven. Uit onderzoek van Google blijkt dus dat dit een effectieve combinatie is. Adverteerders die met dezelfde items overschakelen van uitgebreide tekst advertenties naar responsieve zoekadvertenties, genereren gemiddeld 7% meer conversies tegen vergelijkbare kosten per conversie.

Goed om te weten is dat vanaf 30 juni 2022 de responsieve zoekadvertenties nog de enige type zoekadvertenties zijn die gemaakt of bewerkt kunnen worden in standaardcampagnes in het zoeknetwerk van Google.

Makkelijker de juiste boodschap tonen met responsieve zoekadvertenties

Door gebruik te maken van responsieve zoekadvertenties kun je concurreren in een bredere serie met relevante veilingen waardoor jouw advertenties automatisch worden aangepast en zo voor elke zoekopdracht de juiste boodschap kan weergeven. Dit betekent dat er extra conversies genereerd kunnen worden met minder advertenties. Ideaal toch?

Wat gebeurt er met uitgebreide tekst advertenties?

Zoals we al vertelde, vanaf 30 juni kunnen er geen uitgebreide tekst advertenties meer gemaakt of bewerkt worden. De advertenties die op dit moment aan staan worden nog wel steeds weergegeven naast de responsieve zoekadvertenties. Verder is het ook nog steeds mogelijk om de rapporten van de prestaties te bekijken. En niet geheel onbelangrijk, je kunt ze ook nog steeds onderbreken, hervatten en als dat nodig is verwijderen. Het maken en bewerken van dynamische zoekadvertenties en beladvertenties blijft wel gewoon mogelijk.

Hoe haal je het maximale uit je responsieve zoekadvertentie?

  • Gebruik goed presterende content uit de uitgebreide tekst advertenties opnieuw.
  • Bekijk de pagina aanbevelingen in het account.
  • Zet koppen of beschrijvingen vast op bepaalde posities in de responsieve zoekadvertenties.
  • Gebruik verschillende advertentievarianten.
  • Gebruik dynamische advertentie-aanpassers om actueel te zijn.

Het belangrijkste is dat je brede zoekwoorden en slim bieden samen met responsieve zoekadvertenties gebruikt. Met deze combinatie kun je nieuwe, goed presterende zoekopdrachten bereiken en de biedingen optimaliseren.

Meer weten of heb je vragen? Wij staan klaar om je verder op weg te helpen.