Google Ads trends 2023

Nadat we de Social Media trends 2023 hebben uitgezocht, is het tijd voor de trends binnen de Google Ads oftewel SEA trends voor 2023. Om het je gemakkelijk te maken, hebben we de meest spraakmakende en opwindende voorspellingen verzameld en samengevat in deze blog.

Automatisering

Binnen het platform van google wordt er steeds meer geautomatiseerd en SEA marketeers werken steeds meer op basis van de “automatische piloot”. Of dit een bedreiging is voor SEA marketeers? Dat denken we niet. Nog steeds moeten SEA Marketeers impact maken en zorgen dat campagnes kwaliteit (op)leveren. Of dit nu gepaard gaat met veel handmatige of automatische aanpassingen. Dat maakt niet zoveel uit.

Binnen Google is er nu zelfs de optie om aanbevelingen automatisch door te laten voeren. Echter hebben we gemerkt dat campagnes hier niet altijd beter op gaan draaien.  Daarnaast is websitecontent belangrijker dan ooit te voren. Google kan a.d.h.v. de websitecontent automatisch advertenties in allerlei vormen en maten maken. Deze advertenties kunnen vervolgens overal in het Google zoeknetwerk worden uitgeleverd.

Wat ons betreft is een goede SEA campagne afhankelijk van 4 pijlers:

  1. Strategie en invulling
  2. Websitecontent en user Experience
  3. Meetbaarheid
  4. Analyse en sturing

Performance Max

Eigenlijk is dit de trend van 2022. Performance Max. De “mix” campagne die uitgeleverd kan worden op diverse platformen van Google (Search, display, YouTube) met als doel om het resultaat naar een maximale hoogte te brengen. Echter zijn er vanuit veel marketeers discussies ontstaan over de betrouwbaarheid en inzichten van deze campagnes. Naar verwachting worden deze campagnes in 2023 meer transparant en inzichtelijk gemaakt zodat SEA marketeers dit beter kunnen uitleggen richting klanten. De belangrijkste stappen voor nu zijn om diverse vermeldingsgroepen hierin aan te maken waardoor niet alles op een grote hoop gaat maar meer gespecifieerd wordt per type aanbod en per type doelgroep.

Video (en audio)

Adverteren met video’s blijven een “hot” item. Tegenwoordig komt daar audio bij in de vorm van podcasts. Dat laatste is enorm gestegen in de laatste jaren en die stijgende lijn gaat zich verder doorzetten. Naar verwachting gaat google hier ook op inspelen zodat een marketeer bijvoorbeeld audio ads kan gaan inzetten. Bijvoorbeeld op YouTube: mensen die muziek luisteren, krijgen audio ads. Spraak gestuurde zoekopdrachten binnen Google zien we steeds vaker terug komen en ook dit is een groot agendapunt voor de Google Ads trends 2023.

Video in het platform van Google gaat natuurlijk via YouTube en hierin zijn “shorts” een antwoord op de Stories van Instagram en Facebook. Daarnaast gaan we dit in 2023 ook veel meer terugzien in de zoekresultaten m.b.t. video. Denk hierin aan tutorials, video’s in shopping resultaten en reclamevideo’s.

Omdat korte video’s belangrijk zijn heeft google de trim tool waarbij een lange video automatisch wordt omgezet naar een video van 6 seconden. Als marketeer zijnde moet je echter wel opletten dat de kwaliteit van de video gewaarborgd blijft. Er wordt eerder aangeraden om de video’s zelf op te maken.

Data verzameling

2022 en 2023 staan natuurlijk ook in het teken van de overgang naar Google Analytics 4. Universal Analytics stopt er per 1 juli 2023 mee. Iedere marketeer moet dus overgaan en waarschijnlijk is iedere marketeer al over. De overgang gaat gepaard met de data verzameling van klantgegevens en de historie hiervan. Met third party cookies wordt het steeds moeilijker om hierin juist te sturen. Echter zijn er ook weer talloze omwegen om uiteindelijk toch bij de juiste persoon terecht te komen. 2023 wordt wat ons betreft wel een leerjaar om hierin een ideale strategie te bepalen. Wat ons betreft is het in zee gaan met een kwalitatief online marketingbureau essentieel om structuur aan te brengen in de online marketingactiviteiten.

Doelgroep definitie

Aangezien het lastiger wordt om gegevens te verzamelen is een doelgroep definiëren steeds belangrijker aan het worden. Het opstellen van meerdere buyer persona’s is een uitstekende houvast voor een SEA marketeer.

Beleving / visueel

De nieuwe generatie consumeert info sneller dan ooit te voren. Daarom is het belangrijk om korte en krachtige content te creëren. Zoals hierboven al vermeld zijn beleving in campagnes enorm belangrijk. Een advertentie maken met wat simpele koppen en beschrijvingen is verleden tijd. Door het enorme aanbod en door een groeiende concurrentie is beleving een van de belangrijkste pijlers van 2023. Als SEA marketeer ben je dus tegenwoordig vaak ook creatief bezig om te zorgen dat een merk of product goed in de markt komt. Zeker met performance max campagnes waarbij afbeeldingen en video’s belangrijk zijn.

Om beleving te voorzaken is originele content belangrijk. Een middagje branding strategie is dus tegenwoordig ook een van de taken van een SEA marketeer. Wat dit betreft is een nauwe samenwerking essentieel tussen een bedrijf en haar marketingbureau en/of partners.

Zoekwoorden

Breed, breder, breedst is voor Google belangrijker, enerzijds zodat het platform meer ruimte heeft om advertenties te tonen aan de doelgroep. Anderzijds draaien veel campagnes op automatische bied strategieën. Met exacte zoekwoorden blok je dit als het ware af en kan het systeem zijn werk niet doen. Als SEA marketeer moet je echter wel regelmatig een controlerondje inluiden om te kijken of er geen irrelevante zaken tussen staan. Vanuit de bied strategieën merken wij ook vaak op dat de CPC’s de hoge kant op kunnen gaan. Echter maakt dat niet uit zodoende het genoeg oplevert. Conversies koppelen en de waarde hiervan inzichtelijk maken is eigenlijk het allerbelangrijkste om te zien of een campagne goed of slecht loopt.

Voed je feed!

Aangezien er steeds meer webshops in de markt komen en iedere webshop adverteert met shopping advertenties is een rijkgevulde feed vrij essentieel. De shopping resultaten worden steeds uitgebreider en ook in 2023 wordt dit verder ontwikkeld. Zo worden er in 2023 meer filters toegevoegd en zijn 3D afbeeldingen en video’s extra toevoegingen. In een feed zijn dus (meer) attributen nodig zoals afmetingen, kleuren en materialen zodat er een betere zichtbaarheid gecreëerd kan worden en het algoritme van google kan hier beter op inspelen.

Sneller antwoord op de vraag

Aangezien de wereld steeds sneller wordt en mensen overal een antwoord op kunnen vinden is een FAQ op een website belangrijk om klanten te voorzien in vragen. Ook Google speelt hier op in door een interactieve SERP aan te bieden. Google beantwoordt als het ware vragen van klanten direct in de zoekresultaten zonder dat een gebruiker hoeveel door te klikken en verder te zoeken op een website. De verwachting is wel dat op deze zoekopdrachten de CTR gaat dalen aangezien mensen direct een antwoord hebben en niet verder hoeven te gaan.

In de laatste maanden is Chat GPT een onderwerp van gesprek. Dit zijn chatbots die menselijke teksten kunnen creëren. Dit zal zich in 2023 verder gaan ontwikkelen. Zekers als er veel bureaus en organisatie gebruik van gaan maken.

Economische onzekerheid

Als laatste onderwerp voor de Google Ads trends 2023 hebben we de financiële en economische onzekerheid. Prijzen stijgen snel en de oorlog in Oekraïne houdt ons dagelijks bezig. Dit zijn effecten die invloed kunnen hebben op het koopgedrag van mensen. Het koopgedrag zal zich door deze ontwikkelen gaan aanpassen en waarschijnlijk gaat het aankoopproces langer duren via verschillende en meerdere kanalen en platformen. Men gaat op zoek naar koopjes en gaat prijzen vergelijken via Google en prijsvergelijkingswebsites.

Daarnaast zijn de corona effecten nog zichtbaar in bijvoorbeeld de horeca en reisbranche. Wat dat betreft kan 2023 een onvoorspelbaar jaar worden waarin onderzoeken continu noodzakelijk zijn om te kijken wat er nodig is per branche waarin gewerkt wordt.

Benieuwd hoe jij de Google Ads trends 2023 kunt inzetten?