Social Media trends 2023

Ben je je social media strategie voor 2023 aan het plannen en wil je de belangrijkste trends begrijpen die je moet integreren en in de gaten moet houden? Er zijn al veel gesprekken gaande over de belangrijkste trends op het gebied van sociale media voor 2023. Om het je gemakkelijk te maken, hebben we de meest spraakmakende en opwindende voorspellingen in dit artikel verzameld en samengevat.

Gebruik deze voorspelde Social Media trends 2023 als leidraad voor je strategie voor de komende 12 maanden. Het is natuurlijk belangrijk om te onthouden dat deze 8 Social Media trends 2023 misschien niet de beste optie zijn voor jouw merk/bedrijf. Denk dus goed na over je doelen op sociale media, doelgroep en merkboodschap en test de wateren om te zien wat voor jou werkt. Lees mee!

De 8 belangrijkste en meest interessante trends voor het nieuwe jaar delen we hier met je:

Social commerce & Live Shopping

Enkele jaren geleden begon Social Commerce vorm te krijgen. Dankzij de groei van winkels en influencers kun je nu nieuwe dingen vinden op sociale media. De komende jaren zal social commerce zich naar verwachting enorm uitbreiden. De eerste stappen zijn al gezet in Amerika en Azië, dus het is tijd om te starten met de eerste voorbereidingen voor social commerce in Europa!

Je kunt op dit moment de eerste stappen al zetten door shops te lanceren op verschillende platforms, shoppable posts te ontwikkelen, stories te implementeren waarin je producten kunt taggen, en natuurlijk live te gaan en je producten daar te laten zien.

Het is al lange tijd mogelijk om je producten in de winkel te tonen op Facebook, Instagram en Pinterest. Alleen het direct afrekenen via het platform ontbreekt nog.

Social Media als zoekmachine

Steeds meer, vooral jonge mensen, gebruiken sociale media om een ​​bedrijf, merk of product te bestuderen. Zelfs in de leeftijdscategorie van 16 tot 24 jaar hebben sociale media de voorkeur boven Google bij het zoeken naar beoordelingen. Als gevolg hiervan is het belangrijker dan ooit om je sociale netwerken correct te targeten en je content te maken, zodat je op bepaalde termen kunt worden gevonden. Dit staat bekend als social SEO.

Verbind met je doelgroep en ga het gesprek aan

Nu social search belangrijk wordt, wordt ook interactie weer belangrijker. Wil je het vertrouwen van je beoogde doelgroep/markt winnen? Dan moet je een gesprek met hen aangaan. Laat zien dat je betrokken bent, dat je reageert op vragen en klachten, en dat je je (mogelijke) volgers waardeert. Bovendien geeft het je een kans om meer te weten te komen over je doelgroep, zodat je in de toekomst content kunt produceren welke beter aansluit bij de interesses van deze personen. Zo bouw je aan een sterke community.

De toekomst van social commerce hangt ook sterk af van de interactie met je doelgroep. Gebruikers zullen meer onderzoek doen op een site en reviews over je bedrijf willen lezen. Door interactie kun je ook doelgroepen ontwikkelen die je kunt benutten in je nieuwe, toekomstbestendige social commerce-aanpak.

Machine learning in de tijdlijn en voor je ads

Steeds meer sociale medianetwerken beginnen machine learning te gebruiken. Door meer gegevens aan een platform toe te voegen, kunnen ze hun gebruikers beter begrijpen en effectievere data gestuurde advertenties lanceren. Een platform kan precies voorspellen welk materiaal gebruikers intrigerend zullen vinden en waar ze op zullen klikken dankzij een zelflerend algoritme. Klinkt dit eng? In de toekomst zal dit alleen maar toenemen.

Terwijl Instagram dit jaar de upgrade introduceerde waarmee je kunt kiezen of je materiaal van je favoriete of volgersaccounts wilt bekijken, gaan andere platforms TikTok steeds meer achterna. Facebook is daar een goed voorbeeld van, die de tijdlijn al heeft verdeeld in een “Discover feed” en een “Recent post feed.” De verschillende algoritmen leren zo snel dat ze precies weten hoe ze je geïnteresseerd kunnen houden in het platform en de kans verkleinen dat je de app verlaat. De verandering die je hierin gaat merken is dat je steeds meer content gaat zien op je tijdlijn die wordt aanbevolen op basis van wat jij liked, deelt en waar je op reageert.

Personalisatie blijft key

Iedereen vindt een advertentie die is afgestemd op zijn interesses boeiender dan een advertentie die dat niet is. Bij vergelijking van op maat gemaakte advertenties met niet-gerichte advertenties wordt een toename van 56% in interactie gezien. Bij het zien van een op maat gemaakte advertentie is de kans ook 5% groter dat mensen een aankoop doen. Personalisering is nog steeds cruciaal, maar zal moeilijker worden met de implementatie van de iOS 14.5-upgrade, de overname ervan door andere besturingssystemen en andere privacy beperkingen. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk.

Begin vandaag nog met het verzamelen van first-party gegevens en het maken van klantprofielen om te garanderen dat jouw advertenties in 2023 op maat zijn. Bij het creëren van (soortgelijke) doelgroepen is deze informatie cruciaal. Het platform zal beter in staat zijn om gebruikers met producten te verbinden als het meer informatie heeft over je doelgroep en de producten die verkoopt.

Content moet korter

Hoe aantrekkelijker en beknopter je materiaal is, hoe groter de kans dat iemand het leest. In het geval van video is het cruciaal dat er binnen de eerste drie seconden een aandachttrekker is. Zo kun je ervoor zorgen dat kijkers je video blijven bekijken.

Het is de laatste jaren duidelijk geworden dat video steeds belangrijker wordt. Op TikTok kun je alleen maar video’s publiceren, nu ook op Instagram zie je steeds meer video’s op je tijdlijn. Op dit moment bestaat ongeveer 80% van de inhoud uit video, en cruciaal is dat kortere video’s beter presteren in het algoritme. Dit komt doordat gebruikers van sociale media, ondanks een aandacht spanne van maar liefst 8 seconden, dagelijks gemiddeld 107 minuten doorbrengen op deze platforms. Alleen al op TikTok brengt een individuele gebruiker dagelijks 80 minuten door. Nog niet aanwezig op TikTok? Dan wordt het tijd om hier in 2023 mee aan de slag te gaan.

Creator Economy

Je hebt steeds minder controle over wie de boodschap krijgt te zien. Door de juiste creator te kiezen, kun je jouw doelgroep op een persoonlijk niveau aanspreken. Volgers zijn eerder geneigd te kopen omdat ze meer vertrouwen hebben in de maker. Het meest cruciale is om je te richten op influencers/creators met kleinere following die deel uitmaken van je huidige doelgroep in plaats van op de grootste beïnvloeders. Deze hebben een aanzienlijk grotere impact. Een ander voordeel van een creator is dat ze vaak meer kennis hebben over een bepaald onderwerp. Past dit bij jouw bedrijf of product? Dan is een langdurige samenwerking ongetwijfeld aan te raden.

Creators kunnen in 2023 dus een grote rol spelen in het bijdragen aan de verkoop van de producten van jouw bedrijf. Als iemand positief is over jouw bedrijf en product, wie wil het dan niet kopen? Zij zijn bovendien een creatieveling in het creëren van content die je zelf kunt hergebruiken. 

AR/VR en de Metaverse

De ontwikkeling van AR/VR is de laatste tijd in een stroomversnelling geraakt. We zien steeds meer dingen werkelijkheid worden, terwijl we het vroeger alleen zagen in films. Zoals de augmented reality bril van Snapchat. Zet je deze bril op? Dan kun je met de bril AR-creaties bekijken op verschillende locaties in de wereld. Samen met AR breidt VR zich uit, vooral als het gaat om gaming. Dat maakt de stap naar de Metaverse direct een stuk kleiner. De term “Metaverse” is het afgelopen jaar vaak voorbij gekomen. Maar wat is het precies? Een netwerk van virtuele omgevingen waar gebruikers met elkaar kunnen communiceren wordt de Metaverse genoemd. Dit alles berust onder meer op AR/VR.

Benieuwd hoe jij de Social Media trends 2023 kunt inzetten?