Social Media afmetingen 2023

Vergroot je online zichtbaarheid!

In 2022 zijn er een aantal veranderingen geweest in de Social Media afmetingen. De meeste veranderingen zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat afbeeldingen beter worden getoond op Social Media.

In 2023 zullen er Social Media afmetingen zijn die steeds meer op elkaar lijken. Hierdoor zal het gemakkelijker wordt om met verschillende platformen te communiceren. Er zal meer nadruk komen op video. Livestreaming, video-interviews en video-opnames steeds meer de norm zullen worden. Audio wordt ook een steeds belangrijker onderdeel van Social Media, waarbij podcasting en audioboodschappen steeds meer gebruikt gaan worden. Ook zal er meer interactie mogelijk zijn tussen gebruikers. Gebruikers zullen meer in staat zijn om te reageren en te communiceren via bijvoorbeeld chatbot-functies of groepsgesprekken. Social Media zullen ook meer gericht zijn op interactie met kunstmatige intelligentie, waardoor gebruikers meer gericht kunnen zoeken naar informatie.

Het is belangrijk dat je de juiste formaten gebruikt omdat sommige social media-netwerken het formaat van de afbeeldingen kunnen beperken. Als je de verkeerde Social Media afmetingen gebruikt, kan dat ervoor zorgen dat de afbeelding wordt verkleind of vervormd, waardoor je advertentie minder effectief zal zijn.

Afmetingen Facebook

Het grootste Social Media kanaal is zonder meer nog steeds Facebook. Facebook is een populaire Social Media site waar mensen hun gedachten kunnen uiten, foto’s en video’s kunnen delen. Maar ook evenementen kunnen plannen en contacten kunnen maken met vrienden. Het is ook een waardevol marketingkanaal voor bedrijven. Ze kunnen er met producten adverteren, het merk promoten, gesprekken voeren met klanten en nieuwe klanten kunnen werven.

We trappen dan ook af met de Social Media afmetingen voor dit kanaal.

Profielfoto

  • Desktop profielfoto: 180×180 px
  • Smartphone profielfoto: 128×128 px

Omslagfoto

  • Desktop omslagfoto: 820×312 px
  • Smartphone omslagfoto: 640×360 px
  • Bestandsformaat: JPG (voorkeur)
  • Bestandsgrootte: < 100 KB (voorkeur)

Overig

  • Uitgelichte foto: 1200×717 px
  • Liggende afbeelding: 1200×630 px
  • Vierkante foto’s en video’s: 1080×1080 px
  • Afbeeldingen voor events: 1920×1080 px
  • Video’s: 1200×675 px
  • Stories: 1080×1920 px

Facebook Ads afmetingen 2023

  • Liggende afbeelding: 1200×628 px
  • Afbeelding carrousel (vierkant): 1080×1080 px
  • Video’s: 1200×675 px

Afmetingen Instagram

Onze kleurrijke ‘vriend’ waarop je visuele zintuig het meeste wordt geprikkeld.

Instagram is een online social media platform waar gebruikers foto’s en video’s kunnen delen, reageren op berichten, volgen andere accounts en meer. Het is een van de meest populaire Social Media kanalen voor het delen van foto’s en video’s van elkaar. Het is voor gebruikers ook mogelijk om hun foto’s te bewerken, te delen en reacties te plaatsen. Instagram is ook een platform waar bedrijven hun producten of diensten promoten en waar gebruikers meer over bedrijven of merken te weten kunnen komen. De Social Media afmetingen op dit kanaal zijn:

  • Instagram profielfoto: 180×180 px
  • Vierkante foto: 1080×1080 px
  • Vierkante foto mimimum: 612×612 px
  • Liggende foto: 1350×1080 px
  • Staande foto: 1080×1350 px
  • Instagram Stories: 1080×1980 px
  • Cover Instagram Guides: 1080×1440 px
  • Omslag IGTV: 420×654 px
  • Instagram Reels: 1080×1920 px

Tip: Zorg bij Instagram voor een mooi ‘grid’. Dit is de volgorde van posts op je pagina. Dit zorgt uiteindelijk voor een mooi geheel. Een mooi geheel kun je ook krijgen door gebruik te maken van filters.

Facebook & Instagram content tips

  1. Maak een uniek profiel en laat je merk zien. Zorg ervoor dat je een professioneel profiel hebt met een duidelijke bio en een consistente stijl.
  2. Post consistente, relevante content. Post regelmatig content over je bedrijf en producten die je aanbiedt.
  3. Maak gebruik hashtag’s om je content te vergroten. Gebruik relevante hashtags om zo je content meer zichtbaar te krijgen bij de juiste doelgroep.
  4. Use Instagram ads. Adverteer je producten of diensten met Instagram ads om meer mensen te bereiken.
  5. Met de juiste targeting. Target je advertenties op de juiste doelgroep om meer resultaat te behalen.
  6. Maak gebruik van influencers. Laat influencers je producten of diensten promoten om meer mensen te bereiken.

Afmetingen voor Instagram advertenties 2023

  • Vierkante foto: 1080×1080 px, in je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
  • Liggende foto: 1350×1080 px
  • Staande foto: 1080×1350 px

Afmetingen Pinterest

  • Profielfoto: 165×165 px
  • Omslagfoto: 656×369 px
  • Vierkante pin: 600×600 px
  • Portret pin: 600×750 px
  • Lange pin: 600×1260 px
  • Beste formaat pin: 1000×1500 px

Op Pinterest zijn alle pins of vierkant of verticaal. Gebruik geen horizontale afbeeldingen.

Afmetingen voor Pinterest advertenties 2023

  • Pin: 1000×1500 px

Pinterest content tips

  1. Maak gebruik van geoptimaliseerde afbeeldingen en visuele content.
  2. Creëer content die relevant is voor je doelgroep.
  3. Maak gebruik van Pinterest Analytics om je advertenties te verbeteren.
  4. Maak gebruik van gerichte advertenties voor specifieke doelgroepen.
  5. Gebruik verschillende advertentieformaten om op te vallen.
  6. Maak gebruik van actiegerichte call-to-action-teksten.
  7. Test je advertenties met A/B-tests om te zien wat het beste werkt.
  8. Volg trends in je markt om je advertenties te verbeteren.
  9. Gebruik relevante hashtags om je berichten te verbeteren.
  10. Maak gebruik van verschillende doelen voor je campagnes.

Afmetingen LinkedIn

Profielfoto

  • Privé profielfoto: 400×400 px
  • Business profielfoto: 300×300 px
  • Profielfoto mimimum: 200×200 px

Omslagfoto

  • Prive omslagfoto: 1536×396 px
  • Business omslagfoto: 1536×768 px
  • Minimale vereisten omslagfoto: 1192×220 px
  • Bestandsgrootte:max. 4 MB
  • Beeldverhouding: 1.91:1
  • Bestandsformaat: JPG of PNG

Overig

  • Afbeelding: 1024×512 px
  • Linkafbeelding: 1200×628 px
  • Vierkant: 1200×1200 px
  • ‘Hero’: 1128×376 px
  • Business banner: 646×220 px

Afmetingen voor LinkedIn advertenties 2023

  • Sponsored: 1200×627 px
  • Carrousel: 1080×1080 px

LinkedIn content tips

  1. Concentreer je op je doelgroep. Stel je doelgroep voor en zorg dat je de juiste advertenties richt op de juiste mensen.
  2. Maak gebruik van gerichte keywords en relevante zoekwoorden in je advertenties om je doelgroep te bereiken.
  3. Relevante afbeeldingen; gebruik afbeeldingen die je doelgroep aanspreken en versterken de boodschap van je advertentie.
  4. Gebruik verschillende advertentievormen en probeer verschillende advertentievormen uit zoals video, display banners & carrousels.
  5. Test en optimaliseer je advertenties. Test verschillende versies van je advertenties en optimaliseer deze door de prestaties en response te meten.
  6. Gebruik conversie tracking. Gebruik conversie tracking om te zien welke advertenties het beste werken en waar je je budget het

Afmetingen TikTok

  • Video: 1080×1920 px
  • Vereiste beeldverhouding: 9:16 (je normale smartphone scherm). Je kunt ook een beeldverhouding van 1:1 gebruiken, dit wordt alleen niet aangeraden.
  • Bestandsformaat: MP4 of MOV (iOS slaat je video’s automatisch op als MOV’s).
  • Bestandsformaat voor advertenties: Dit moet ofwel AVI of GIF formaat zijn.

TikTok video lengte: Vanaf 2021 heeft TikTok video’s van 3 minuten geïntroduceerd voor gebruikers. Je kunt video’s opnemen en uploaden op het platform van 1 seconde tot 3 minuten lang.

10 snelle tips voor videoadvertenties op TikTok

  1. Maak gebruik van korte clips (15-60 seconden) op TikTok om de aandacht van het publiek te trekken.
  2. Gebruik humor, verrassingen en trends om je video-advertentie interessanter te maken.
  3. Gebruik influencers om je video-advertentie te vergroten en meer mensen te bereiken.
  4. Geef je doelgroep een persoonlijke ervaring met je merk.
  5. Gebruik korte, pakkende teksten en hashtags in je video-advertentie.
  6. Gebruik de juiste muziek die bij je merk past.
  7. Maak gebruik van verschillende creatieve filters om je video-advertentie op te vrolijken.
  8. Gebruik briljante, visueel boeiende beelden die mensen aanspreken.
  9. Zorg ervoor dat je video’s up to date zijn met de laatste trends en onderwerpen.
  10. Wees authentiek en laat je eigen persoonlijkheid door je video-advertentie heen schijnen.

Meten is weten!

Dit is misschien nog wel de allerbelangrijkste tip als het gaat over content; blijf je content testen! Er zijn eindeloos veel mogelijkheden wat betreft kanalen, plaatsingen en advertentievormen en door te blijven testen ontdek jij wat het beste bij jouw doelgroep past en welke content zorgt voor de beste resultaten.

Wil je meer tips over content of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw campagnes?