Social Search

De opkomst van Social SEO: Maak je onderneming vindbaar op Social Media

Binnen het domein van sociale media merken we een opvallende verandering op. Waar we voorheen voornamelijk geïnteresseerd waren in het reilen en zeilen van vrienden en familie, zijn we nu meer op zoek naar inspiratie op deze platforms. Uit onderzoek van Hootsuite blijkt dat de leeftijdsgroep tussen 16 en 24 jaar de voorkeur geeft aan het onderzoeken van merken via social media, in plaats van traditionele zoekmachines. Ze zoeken naar productrecensies, vergelijken prijzen en bekijken wat de concurrentie te bieden heeft. Dit benadrukt het belang om je content zo te optimaliseren dat je goed vindbaar bent en dat je social mediakanalen er tiptop uitzien!

Niet alleen de jeugd, maar alle leeftijden vinden bedrijven via Social Media

De trend beperkt zich niet tot de jongere generaties. Uit cijfers blijkt dat mensen van alle leeftijden vaker social media bezoeken dan traditionele zoekmachines. Vooral generatie Z spant de kroon met een indrukwekkende 3,7 uur per dag.

Gezien de tijd die we spenderen op deze kanalen, biedt dit een uitgelezen kans om je onderneming onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Bovendien zijn social media platforms bezig met verdere optimalisatie voor zoekgedrag. Het zal niet lang duren voordat alle Meta-platformen de optie bieden om te adverteren op zoekwoorden. Bovendien beïnvloeden de algoritmes van de platformen wat we te zien krijgen op basis van onze zoekgeschiedenis. Dit is het moment om aan de slag te gaan met je Social SEO-strategie.

Wat is Social Search of Social SEO?

Social SEO draait om het integreren van relevante zoektermen voor jouw bedrijf op je social mediakanalen. Deze termen kunnen voorkomen in bijschriften, titels, alt-tekst en profielinformatie. Om dit optimaal te benutten, is het essentieel om te beginnen met zoekwoordenonderzoek. Dit gaat net even anders dan bij bijvoorbeeld Google. Handige tools zoals Google Search Console of de zoekwoordplanner zijn niet op elk kanaal beschikbaar, en elk kanaal wordt op een andere manier gebruikt.

Zoekwoordenonderzoek op Social Media

Hoe je zoekwoordenonderzoek uitvoert, hangt dus af van het kanaal. Bij de meeste kanalen kun je gebruikmaken van de zoekbalk en worden er direct suggesties gegeven. Deze suggesties zijn gerelateerd aan de term die jij hebt ingevoerd, evenals aan termen die andere gebruikers hebben ingetypt.

Pinterest biedt een uitgebreidere tool, genaamd Pinterest Trends, waarmee je kunt zien hoe bepaalde termen het afgelopen jaar hebben gepresteerd. Hiermee kun jij bepalen wanneer het tijd is om meer content over een specifiek onderwerp te plaatsen, om zo goed zichtbaar te zijn in die periode.

Je socials optimaliseren voor SEO

Na het uitvoeren van het zoekwoordenonderzoek is het tijd om deze in je strategie te verwerken. Je weet nu op welke kanalen je doelgroep zich bevindt en waar ze naar op zoek zijn. Maar waar kun je deze zoektermen het beste integreren?

1. Optimaliseer je biografie of pagina informatie

Begin met de basis: de biografie van je pagina of de pagina-informatie. Hier beschrijf je wat je doet en wat je doelgroep bij jou kan vinden. Zorg dat de relevante zoektermen op natuurlijke wijze geïntegreerd zijn.

2. Schrijf de juiste copy

Het is belangrijk om zoektermen in de tekst bij je foto of video te verwerken. Pas de lengte van de tekst aan op basis van de boodschap die je wilt overbrengen, maar overdrijf niet. De tekst moet leesbaar en natuurlijk blijven ogen.

3. Gebruik hashtags

Hashtags zijn ideaal om zoektermen toe te voegen die niet goed passen in je copy. Zorg voor een mix van maximaal 2-3 veel gezochte termen op het platform, gebruik ‘owned hashtags’ met je bedrijfsnaam, en voeg indien relevant lokale hashtags toe.

4. Bij video: gebruik ondertiteling en spreek zoektermen uit

Naast de beschrijving in de tekst kun je ook gevonden worden op de ondertiteling van je video’s. Moderne systemen kunnen zelfs spraak herkennen en op basis daarvan de video indexeren. Zorg dat je hier relevante zoektermen in verwerkt.

5. Vul je ALT-tekst in

Een ALT-tekst beschrijft wat er op een beeld te zien is. Hoewel deze tekst niet zichtbaar is bij plaatsing van een foto of video, biedt het algoritmes een extra kans om jouw zoekterm op te nemen.

6. Lokale SEO

Voor lokale ondernemingen is lokale vindbaarheid essentieel. Voeg altijd de locatie toe aan je posts, zeker voor restaurants, hotels, evenementen en andere lokale bedrijven. Instagram maakt het nu ook mogelijk om te zoeken op de kaart naar locaties, waardoor het nog belangrijker wordt om de termen goed te verwerken.

Er zijn genoeg redenen om nu aan de slag te gaan met Social SEO. Weet je niet waar te beginnen? Of wil je meer weten over hoe je social search kunt integreren in je huidige online marketingstrategie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!