AI en de invloeden

In de ontwikkeling van Google Advertisement

De huidige ontwikkelingen in AI worden door vele gezien als DE volgende grote stap in veel verschillende velden. Van programmeren tot kunst, tegenwoordig is de invloed van AI overal wel terug te vinden. Ook in het veld van de online marketing is AI al niet meer weg te denken. Van de kleine online marketing bureaus tot bedrijven als microsoft, iedereen is op dit moment aan het experimenteren en ontwikkelen om AI zo goed mogelijk toe te kunnen passen in de werkzaamheden. Ook Google, één van de grootste partijen in online marketing met hun Google Advertisement omgeving, blijft zeker niet achter. Zij zijn laatst, tijdens het Google Marketing Live 2023 event, ingegaan op hoe AI een invloed zal hebben op de toekomst van Google Advertisement.

AI & de nieuwe “asset creation flow’’ functie

Één van de grootste nieuwe ontwikkelingen in Advertisement welke Google heeft aangekondigd is dat AI in de toekomst gebruikt kan worden om nieuwe creatieve assets te creëren. Zoals vele weten is een belangrijk onderdeel van het draaien van advertentiecampagnes het hebben van goede content welke aansluit bij de doelgroep. Met de nieuwe ‘’asset creation flow’’ functie kan Google Ads, door middel van AI, zelf content creëren op basis van opgegeven informatie. Om een voorbeeld te geven; Stel je wilt bereiken dat potentiële klanten een bepaalde landingspagina bezoeken. Op dit moment moeten de koppen voor de advertentie nog zelf bedacht worden, en geeft Google alleen suggesties voor bepaalde zoekwoorden om te integreren in deze koppen. Echter zal dit hele proces in de toekomst uit handen kunnen worden gegeven. Door alleen de landingspagina in te vullen zal Google Ads gebruik kunnen maken van AI om direct de beste koppen te genereren op basis van de beschikbare informatie. Doordat ook alle beschikbare gegevens van Google zelf worden meegenomen, zullen deze koppen perfect ingesteld zijn om de gewilde doelen te bereiken. En niet alleen het generen van koppen is mogelijk, maar ook Google AI gebruiken voor het creëren van afbeeldingen of het schrijven van teksten zal een gewone zaak worden.

Demand-gen campagnes & AI

Een andere ontwikkeling binnen Google Ads welke gebruik maakt van AI zijn de binnenkort nieuwe Demand Gen campagnes. Deze campagnes, welke voornamelijk gericht zijn op social marketing, zullen gebruik maken van AI om zo goed mogelijk campagnes te kunnen draaien op de advertentienetwerken waar image-content (zoals afbeeldingen of video) een grote rol speelt. Denk hierbij aan Youtube of de Google display campagnes. Door deze nieuwe campagne met zijn eigen focus worden de mogelijkheden voor online marketeers groter en zal er beter ingespeeld kunnen worden op verschillende wensen en doelen.

Verbeteringen van huidige functies

Verder zullen de nieuwe ontwikkelingen in AI ook gebruikt worden in de al bestaande functies van Google Ads. Één van de functies welke wordt verbeterd zijn de Performance Max campagnes. Door de verbetering in AI zullen performance max campagnes in de toekomst beter in staat zijn om de juiste doelgroepen aan te spreken, om zo de gestelde doelen beter te bereiken. 

Natuurlijk zijn er, naast het bovenstaande, nog vele andere ontwikkelingen aangekondigd tijdens het Google Marketing Live 2023 event. Bovenstaande ontwikkelingen zullen ook zeker niet de laatste zijn. Nu de aandacht in de maatschappij gericht is op AI, en er veel wordt ingezet op de ontwikkeling hiervan, is zeker te verwachten dat we in de komende periodes vele nieuwe toepassingen zullen ontdekken. Door deze toepassingen goed te integreren, up-to-date te blijven over de mogelijkheden, en goed samen te werken met AI zal online marketing binnen bedrijven een steeds belangrijkere rol gaan spelen.