Hashtags: Hoe zit het ook alweer?

Ze zijn de uitvinding van de eeuw voor iedereen met een doelgroep op Social Media. Want ze helpen je doelgroep om jouw berichten op Instagram, Facebook, Pinterest en LinkedIn beter te vinden. Mits je ze slim gebruikt! Daarom vind je hier alles over hashtags op Social Media.

Wat zijn hashtags?

Om maar even bij het begin te beginnen. Wat zijn het en hoe werken ze? Hashtags zijn een woord of meerdere woorden met een #-symbool ervoor. Je moet het zien als een hulpmiddel om jouw Social Media post te categoriseren. Als je een hashtag gebruikt geef je dus aan in welke categorie jouw foto hoort. Je kan het ook zien als een zoekterm die jouw volgers gebruiken om jouw foto’s op Instagram te vinden. Ze zijn dus zoekbaar en klikbaar. Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken uit Social Media.

Waarom zijn hashtags belangrijk?

Ze zijn de nummer 1 manier om gevonden te worden op Instagram. Dit is dus dé oplossing voor meer likes op je foto’s en meer volgers die in jouw doelgroep vallen. Zonder het gebruik is het lastiger om gevonden te worden door jouw ideale volger. Berichten met zo’n hashtag zijn dus goed vindbaar. Door een hashtag te gebruiken, geef je jouw bericht een soort label mee. Hierdoor kun je berichten met dit label gemakkelijk vinden.

Hashtagonderzoek voor betere vindbaarheid

Het idee is dat je precies weet welke hashtags je moet gebruiken om gevonden te worden door jouw doelgroep. Het gebruik van de verkeerde kan ervoor zorgen dat je de verkeerde mensen aantrekt die eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in jouw product of diensten. Als je een duidelijke strategie hebt, die door een goed onderzoek tot stand is gekomen, zul je de juiste mensen aantrekken. 

Richtlijnen voor hashtags

  • Gebruik geen hashtags die bij meer dan 1 miljoen posts gebruikt zijn. Deze hashtag is te populair waardoor de kans klein is dat jouw foto gezien wordt.
  • Gebruik hashtags die tussen de 6.000 en 600.000 keer gebruikt zijn. Deze zijn populair, maar niet té populair waardoor je gevonden kan worden.

Hashtags op verschillende platformen

De verschillende Social Media platformen gebruiken hashtags allemaal net weer een beetje anders. Daarom zetten we alle Social Media hashtags etiketten hier voor je op een rij.

Instagram

Je kunt ze verschrikkelijk vinden of niet, maar ze zijn erg belangrijk op Instagram. Ze zijn de allerbelangrijkste manier om gevonden te worden op Instagram. Als je een beroemdheid bent of een groot merk met miljoenen volgers dan hoef je deze niet te gebruiken, maar anders is het wel handig als je gevonden wil worden tussen de miljoenen Instagram foto’s die dagelijks geplaatst worden.

Op Instagram kun je alleen zoeken op gebruikers, locatie of hashtags. Door ze te gebruiken bij je berichten groeit dus het aantal volgers en de interactie. Je kunt ze in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee.

Tip! Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie. Doe dat dan meteen.

Aanvullende informatie

  • Als je een zakelijk account hebt, zie je in je statistieken hoeveel mensen je berichten vinden via hashtags.
  • Probeer altijd 30 hashtags te gebruiken per post, zo heb je per post 30 verschillende kansen om gevonden te worden op Instagram.
  • Je kunt ze toevoegen in je bio wat handig is als je gebruik maakt van een specifieke hashtag voor je bedrijf.
  • Gebruik de zoekfunctie om populaire hashtags te vinden.
  • Bekijk welke hashtags influencers en mensen uit jouw vakgebied gebruiken en bedenk of je ideale klanten hierop zoeken.
  • Vergeet ook niet je locatie toe te voegen om gevonden te worden door lokale mensen.

Facebook

Ook op Facebook kun je ze ook gebruiken, alleen is mijn eigen ervaring dat deze niet echt geweldig werken op Facebook. Bovendien gebruikt bijna niemand ze op Facebook, dus wees heel voorzichtig met het gebruik op Facebook.

Gebruik maximaal 1 tot 2 stuks en gebruik deze hoofdzakelijk voor een trending topic of evenement. Daarmee kun je deze worden extra benadrukken. Hashtags worden nauwelijks gebruikt op Facebook. Gebruik je er teveel op Facebook dat vermindert de interactie. Dit is belangrijk om te weten als je jouw berichten automatisch op Facebook deelt vanaf andere platformen zoals Instagram. Zeker als je 30 hashtags in de omschrijving zet.

Pinterest

Op Pinterest kun je ze gebruiken in de pin omschrijving. Ooit was het een zonde ze op Pinterest te gebruiken, maar nu dragen ze dus bij aan jouw vindbaarheid. En omdat Pinterest voor een groot deel een zoekmachine is, spelen hashtags dus een grote rol om ontdekt te worden en meer repins te krijgen.

Zoekwoorden blijven nog steeds het allerbelangrijkste op Pinterest om gevonden te worden. Met hashtags kun je nog eens benadrukken waarover een pin gaat en heb je een extra mogelijkheid om gevonden te worden.

Hashtags op LinkedIn

De belangrijkste reden waarom je hashtags in je LinkedIn-posts wilt verwerken is dat die content ook getoond wordt aan niet-connecties die die hashtag volgen. Je bereik wordt dus groter, zonder je netwerk te hoeven uitbreiden. Het is dus een goede manier om in contact te komen met LinkedIn-gebruikers die dezelfde professionele interesses hebben als jij. Je kunt vervolgens met elkaar een connectie maken en misschien rolt er wel een mooie samenwerking uit!

Wil je meer weten of heb je nog een aantal vragen na het lezen van deze blog? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!