Pinterest zoekwoorden zouden de basis moeten zijn van je Pinterest marketing strategie. Om traffic te genereren met Pinterest naar je website, moeten je pins gevonden worden. Bij een zoekopdracht van een potentiële klant moeten ze bovenaan in de zoekresultaten terecht komen. Belangrijk hiervoor is dat je de juiste zoekwoorden hiervoor gebruikt. Doe dus voordat je aan Pinterest begint een zoekwoordenonderzoek. Hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek doet? Dat lees je hier!
Vind relevante Pinterest zoekwoorden
Type in de zoekbalk van Pinterest een mogelijk relevant zoekwoord en je krijgt alle Pinterest suggesties te zien. Dit zijn populaire Pinterest zoekwoorden, dus is het heel lastig om op deze zoektermen hoog te scoren. Daar is namelijk veel concurrentie van anderen die ook op dat woord gevonden willen worden.
Tip! Maak direct een overzicht, bijvoorbeeld in Excel, zodat jij je zoekwoorden altijd bij de hand hebt tijdens het pinnen
Maak je zoekwoorden specifieker
Het is dus goed om je zoekwoorden nog specifieker te maken. En ook die specifieke zoekwoorden kun je gewoon op Pinterest zelf vinden. Als je op een zoekwoord zoekt, zie je daaronder nog een aantal specifieke onderwerpen oftewel Pinterest Guided Search verschijnen! Hiermee kun je simpelweg je zoekopdracht specifieker maken.
Tip! Klik vervolgens op de suggesties die voor jou relevant zijn. Ook daar verschijnen weer mogelijk relevante zoekwoorden!
Vind de zoekintentie van je zoekwoorden
Wanneer iemand gebruik maakt van een zoekmachine is er sprake van een zoekintentie bij die persoon. Deze intentie vloeit voort uit een behoefte. Op basis van deze behoefte formuleren mensen de zoekterm.
Een goede manier voor het achterhalen van de zoekintentie is door simpelweg de zoekterm in te voeren in de zoekbalk en bekijk of de pins overeenkomen met jouw pin concept! Doe lekker veel inspiratie op. Hoe schrijven zij hun beschrijvingen? Hoe zien de afbeeldingen of video’s eruit?
Het achterhalen van de zoekintentie is een belangrijk onderdeel van SEO. Door de zoekintentie op de juiste wijze in je website te integreren, sluit de content beter aan bij de behoefte van de zoeker en optimaliseer je de vindbaarheid van je pins.
Pinterest zoekwoorden voor een goede SEO
Als je de juiste zoekwoorden gevonden hebt maar waar kun je deze Pinterest zoekwoorden gebruiken? Er zijn genoeg plaatsen waar je de zoekwoorden kunt gebruiken. Voor een pins kun je de zoekwoorden gebruiken op de volgende plekken:
- De omschrijving van je pin
- In alt-tekst van je pin
- De titel van je pin
- De beschrijving van je bord
- De titel van je bord
- De beschrijving van je profiel
Tip! Hoe meer, hoe beter! Ook als het gaat om zoekwoorden. Terwijl dit binnen Google wordt afgestraft, wordt het bij Pinterest juist aangemoedigd. Er is geen richtlijn voor het aantal zoekwoorden! Zorg er in ieder geval voor dat je belangrijkste zoekwoord overal terugkomt.
SEO is blijven optimaliseren
Bij een zakelijk Pinterest-account geeft Pinterest je een duidelijk overzicht van de statistieken. Alles wat jij over jouw borden en pins wilt weten kun je daar vinden. Houd dus goed de statistieken in de gaten, kijk wat goed of minder goed werkt en gebruik deze inzichten bij jouw toekomstige pins!
Pinterest is dus echt het kanaal om mensen te inspireren. Ze zitten dus nog aan het begin van de customer journey. Door ze al vroeg te inspireren kun je ze vervolgens via andere kanalen nog verder inspireren en ze laten converteren op je website.
Benieuwd hoe dit voor jou het beste aangepakt kan worden?