Begin niet lukraak met het creëren van content, maar ga gericht te werk. Breng structuur aan en maak gebruik van een contentstrategie. Hiermee kun je bepalen wat voor een soort content je aanmaakt, voor welke doelgroep je de content wilt aanmaken en voor welk kanaal je dit wilt doen.
Wat is een contentstrategie?
Het is een plan van aanpak voor het creëren van verschillende vormen van content. Met als doel om meer bezoekers naar je website te krijgen of om juist meer verkopen te genereren. In de contentstrategie beantwoord je vragen als
- Wie is je doelgroep?
- Welke kanalen gebruik je?
- Welke boodschap breng je over?
Voordelen van een contentstrategie
Een contentstrategie maak je natuurlijk niet zonder reden. Dit zijn de voordelen die een goede contentstrategie kan opleveren:
- Versterking van je merkbekendheid
- Betaalbare manier om groei te bereiken
- Snel de juiste doelgroep aanspreken
- Manier om merkautoriteit op te bouwen
- Houvast om op terug te vallen
Hoe val je op met je content
Als je weet wie je wilt bereiken en via welke kanalen moet er nog content gemaakt worden. Maar hoe zorg je dat je content voor een klik zorgt? Goede content moet drie dingen raken, namelijk hoofd, hart en handen.
- Hoofd: zorg dat mensen iets leren.
- Hart: dat je hen raakt met je content.
- Handen: en dat ze in beweging komen.
Content die deze drie dingen bevatten kunnen mensen echt boeien, hierdoor kun je ze aan je binden. Zorg dat jouw content een goede mix is van berichten die je waarde laten zien, content waardoor ze worden geïnspireerd en waarin jouw product of aanbod onder de aandacht brengt. Op deze manier trek je mensen aan en bouw je vertrouwen op. Mensen onthouden niet wat je zegt of wat je doet, maar wel welk gevoel je hen geeft!