Werken met een contentkalender

Content marketing is nog steeds een belangrijk onderdeel van online marketing. Het is namelijk dé manier om op te vallen en klanten aan je te binden. Iedereen weet dat het nou eenmaal bij hoort, maar we weten ook allemaal dat het ook veel tijd kost. Zonder een plan van aanpak heeft jouw content geen kans van slagen; een goede contentkalender is dan ook onmisbaar. Wij geven je in deze blog een aantal tips om aan de slag te gaan met een contentkalender.

Wat is een contentkalender?

First things first! Een contentkalender is eigenlijk een compleet overzicht van alle content die je voor je bedrijf maakt. Je maakt overzichtelijk welke content je op welk moment op welk kanaal gaat communiceren. Je kunt dus weken of zelfs maanden vooruit plannen.

Voordelen van een contentkalender

Je wilt regelmatig posten en onder de aandacht van je klanten/volgers blijven. Om tijd en stress te besparen is het verstandig om met een contentkalender of planning te werken. Hierdoor ga je bewuster nadenken over wat je wilt posten en doordat je vooruit kan werken zorg je dat je niet ter plekke nog hoeft te denken wat je moet gaan posten.

Naast een duidelijk overzicht zijn er nog een aantal belangrijke voordelen van het werken met een contentkalender:

  • Je post consistent op je kanalen
  • Je werkt efficiënter, wat weer tijd scheelt
  • Je kan inhaken op relevante feestdagen en events
  • Je brengt structuur en samenhang aan
  • Je plaatst berichten op de juiste momenten

Kortom, de contentkalender is je rechterhand: je ziet in één oogopslag welke content gecreëerd, gedeeld en verspreid moet worden.

Wat moet er in een contentkalender staat

Voordat je een contentkalender gaat maken, is het belangrijk dat je dus al weet voor wie je content maakt en waar je dat gaat plaatsen. Heb je dit eenmaal in kaart gebracht, dan is het zaak om de content te plannen. Dit is waar de contentkalender om de hoek komt kijken. Deze onderdelen moeten in elk geval terugkomen:

  1. Datum
  2. Type content (blog, Instagram post etc.)
  3. Kanaal
  4. Tijdstip van plaatsing
  5. Eindverantwoordelijke

Wil je nog verder gaan dan kun je ook de volgende punten meenemen in de contentkalender:

  • Caption
  • Hashtags
  • URL
  • Evaluatie

Maak gebruik van content categorieën

Door het gebruik van categorieën, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Hierdoor kun je de content voorbereiden. Zorg natuurlijk wel voor een goede mix van verschillende soorten content. Een aantal voorbeelden van content categorieën zijn:

  • Start je week slim
  • Inspirerende quote
  • Uitlegvideo
  • Tip van de week

Door te werken met vaste content categorieën kun je jouw content gaan batchen. Door te batchen creëer je in één keer een aantal quotes of video’s. Want wat is er nu makkelijker dan als je toch al inspiratie aan het opdoen bent voor een quote om er gelijk meerdere te maken.

En als je dan toch al een voorraadje aan content hebt gemaakt is het een kleine moeite om deze ook gelijk maar in te plannen. Zo weet je zeker dat de content ook geplaatst wordt, ook als je het even druk hebt of er even tussen uit bent op vakantie. Tussendoor kun je dan altijd nog spontaan berichten plaatsen op Facebook of Instagram, maar dan post je in ieder geval consistent.

Meer weten?