Eén miljoen views voor een kookvideo, 300 duizend views voor een pasgeboren puppy; op TikTok kan alles viral gaan. Toch?
TikTok is één van de snelst groeiende social media platformen ter wereld en de meest gedownloade app van 2022. Tegenwoordig ondernemen steeds meer bedrijven actie op dit gebied, zowel organisch als via advertenties. TikTok marketing breidt uit en blijft daarom groeien. Het is een interessant platform om naamsbekendheid op te bouwen, zeker voor bedrijven met een jongere doelgroep. TikTok is enorm populair, hoe werkt het platform en hoe kan het iets toevoegen aan je huidige marketingmix?
Wat is TikTok?
TikTok is een social media-netwerk gericht op video-content gelanceerd in 2016. Gebruikers van deze app kunnen grappige, informatieve en vooral creatieve video’s van 15 seconden tot 3 minuten bekijken en uploaden. Deze app draait vooral om het maken van video’s met muziek op de achtergrond. Gebruikers vinden inmiddels allerlei creatieve invalshoeken en kunnen verschillende niches op het platform zien, zoals komedie, dans, beauty, sport, booktok etc.
Video’s kunnen worden bewerkt met behulp van de tools van het platform. Zoals stickers, filters en andere effecten. Zoals bij vele andere social media kanalen is ook hier een staand formaat met korte teksten en hashtags belangrijk.
Hoe vergroot je het bereik op TikTok?
Denk mobile-first
Gebruik bij voorkeur een verticale video. Dit formaat is geoptimaliseerd voor smartphones en biedt het best mogelijke beeld. Zo word je TikTok beeldvullend.
Gebruik relevante hashtags
Door middel van hashtags is het mogelijk om te zoeken binnen TikTok. Gebruik 4-6 hashtags die goed aansluiten bij de content die je hebt gemaakt of de trend waar je op in probeert te spelen. Onder het tabblad ‘ontdekken’ staan alle populaire hashtags onder elkaar.
Edit in TikTok stijl
Edit je TikTok ‘s niet te professioneel. Het TikTok publiek houdt van authentieke, snappy en to the point content. Eenvoudig inhoud maken, delen en bekijken – vanwege het korte formaat kost noch het maken van video’s, noch het kijkproces veel tijd of moeite.
Gebruik de kracht van TikTok trends
Meegaan met de trends is belangrijk op TikTok. Zorg ervoor dat je dit dus doet (mits relevant). Grappige, interessante video’s die de doelgroep leuk vindt zijn dus erg belangrijk. Video’s die op dit moment populair zijn op TikTok: challenges, duetten en dansjes. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van populaire audio in de audio library.
Gebruik de ABC-techniek
Gebruik bij je video’s de ABC-techniek: trek gelijk de aandacht, gevolgd door je boodschap en eindig met een call-to-action.
Edit snel
Zorg ervoor dat je video’s niet langdradig worden. Kies voor snelle beelden, zo houd je de kijker geboeid. Doorgaans geldt de regel: hoe korter de TikTok, hoe meer kans op slagen.
Bedenk relevante reeksen
Bedenk onderwerpen waar jij meerdere korte video’s over kan maken, reeksen dus. Zo heb je gelijk meer content!
Trek direct de aandacht
Om te zorgen dat mensen niet gelijk door scrollen, gebruik je een boeiend beeld wat kijkers tegenhoudt. Denk hierbij aan effecten, filters, stickers en hashtags. Het is een gemakkelijke manier om je merk met minimale inspanning te promoten. Deze interactieve ervaringen zijn ook een geweldige manier om viraal te gaan.
Adverteren op TikTok
Door te gaan adverteren op TikTok is het eenvoudig om met specifieke targeting je bereik onder een relevante doelgroep te vergroten. Adverteren op TikTok werkt net iets anders dan dat je gewend bent bij Facebook of op Google. Hieronder de zes verschillende advertentiemogelijkheden die TikTok te bieden heeft.
✔️Adverteren op TikTok zonder TikTok account? Dat kan! Met een Custom Identity.
✔️ TikTok heeft een zeer specifieke doelgroep (en dat is fijn voor jou als marketeer).
✔️Budget: Minimaal €20,- per dag, per doelgroep.
✔️Je kan (op dit moment) alleen op heel Nederland targeten.
In-feed video
Advertenties weergegeven op de tijdlijn. Dit is de meest populaire vorm van adverteren op TikTok. Ze lijken het meest op gewone TikToks. Hier kun je alleen geen doorklikknoppen toevoegen naar je website, app of kanaal. Dit is de goedkoopste manier om te adverteren op TikTok in vergelijking met andere opties.
Tile Experiences
Dit is een soort in-feed video, maar bedoeld om meerdere producten te laten zien. Deze producten worden weergegeven in tegels aan het einde van de video en linken naar de website.
Brand Takeover
Brand Takeover krijgt veel aandacht. Dit is het eerste wat iemand ziet wanneer ze de app openen en kan niet worden overgeslagen. Dit is een GIF of video van 3-5 seconden die naar de website linkt. Adverteren met Brand Takeover is beperkt per categorie. Dit betekent dat slechts één merk een bepaalde categorie 24 uur lang kan overnemen. Er is hier dus geen concurrentie.
TopView
TopView is vergelijkbaar met Brand Takeover omdat het verschijnt zodra je de app opent. De TopView ziet er echter uit als een in-feed video. Daarnaast kun je langere video’s plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest.
Hashtag Challenge
Gebruikers kunnen een “hashtag challenge” starten. Om dit te doen, maak je een video en selecteer je een nummer om die video te begeleiden. Vraag gebruikers vervolgens om hun eigen touch aan de video toe te voegen met behulp van de hashtags naar keuze. TikTok biedt bedrijven de mogelijkheid om een hashtag challenge te sponsoren. Dit betekent dat merkuitdagingen 6 dagen live op de Discover-pagina staan. Dit maximaliseert je bereik en engagement.
TikTok Branded Effects
Dit advertentieformaat is een leuke en creatieve manier om uw merk te promoten. Branded Effects richt zich op deelbare stickers, filters of speciale effecten die exclusief voor uw merk zijn ontworpen. Met deze functies kunnen TikTok-gebruikers deze effecten aan hun eigen video’s toevoegen.
TikTok Adverteren Tips
Maak geen advertentie, maak een TikTok
Nee, het is zeker geen bedrijfsvideo of ander supermooi gemaakte shots om te laten zien hoe goed je bezig bent. Het is op een leuke, humoristische, gekke, eerlijke manier laten zien wat er allemaal leeft en speelt op je bedrijf en met je producten…maar houd altijd in gedachten dat authenticiteit de sleutel van succes is; probeer geen memes te maken als dat eigenlijk totaal niet bij jouw merkbeeld past.
Zet talent in
Influencers weten hoe het werkt en hebben een bekend gezicht. User-generated content is erg belangrijk omdat doelgroepen die actief zijn op TikTok zich willen identificeren met de content die ze bekijken. Om je bereik te vergroten, raden we aan om met influencers te werken. Betaal je deze influencers om jouw merk in een video te promoten, ziet een nieuwe doelgroep direct jouw product(en).
Helemaal nieuw op TikTok? Dan gaan we even back to the basics.
How to: TikTok post maken
- Ga naar de TikTok-app Klik op het plusje onderin in het midden. Je kunt kiezen voor foto of video. Advies: kies voor een video.
- Klik eerst op ‘Geluid toevoegen’ of start meteen met opnemen op de rode knop onderaan (je kunt achteraf geluid toevoegen of je eigen geluid gebruiken).
- Tip: Je kunt een stukje filmen, stoppen, en weer door filmen waar je gebleven was (de app plakt het aan elkaar met de muziek erbij).
- Je kunt talloze filters, effecten en stickers aan de video toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld in slow motion filmen, een ‘beauty filter’ toevoegen of een vraag stellen door een poll toe te voegen.
- Bedenk een pakkende, korte caption en gebruik relevante hashtags.
Dus, interesse in TikTok? Download de app eens, speel er mee en krijg gevoel voor wat het platform inhoudt. Toch is het goed om praktische kennis van het platform te hebben voordat je er zakelijk mee start. Download, kijk, snuffel, creëer, speel en geniet van alles wat mogelijk is. Het lijkt erop dat TikTok in de nabije toekomst alleen maar groter zal worden, dus nu is het moment!
Dus wil je liever snel aan de slag? Niet verdwalen in de oneindige content, maar direct je doelgroep bereiken? Wij kunnen je helpen!