Als Google Analytics eenmaal is geïnstalleerd via Google Tagmanager is het eerste gevolg dat er bezoek wordt gemeten op de website. Iedere beheerder van een website wil natuurlijk ook weten of de belangrijkste doelen van een website behaald worden. Hiervoor zouden dan gebeurtenissen ingesteld moeten worden die uiteindelijk aangevinkt kunnen worden als conversie. In deze blog gaan we dieper in op de verschillende soorten gebeurtenissen.
Automatisch verzamelde gebeurtenissen
Een nieuw iets vanuit Google Analytics 4 is dat het systeem uit zichzelf gebeurtenissen gaat verzamelen. Ook wel automatisch verzamelde gebeurtenissen genoemd. Deze gebeurtenissen komen vanzelf in het account terecht of je het nu leuk vindt of niet. Je kunt ze daarna aanvinken als conversie als ze belangrijk genoeg zijn.
Voorbeelden van automatische gebeurtenissen zijn:
- First_visit -> Nieuwe gebruikers die de eerste keer een website bezoeken
- Click -> Een random klik op de website
- Page-view -> Het aantal paginaweergaven.
- Scroll -> Of er is gescrold op de website.
Aangepaste gebeurtenissen
Daarnaast is er nog altijd de optie om zelf een gebeurtenis toe te voegen in Google Analytics 4. Denk aan het zelf toevoegen van conversies in de oude (UA) Analytics omgeving. Hiervoor moeten we het e.e.a. instellen via Google Tagmanager.
Open Google Tagmanager.
Maak een tag aan en gebruik het tagtype (Google Analytics: GA4-gebeurtenis).
Selecteer vervolgens de configuratietag die gebeurtenis dient te registeren.
Dit is de GA4-configuratie die (hopelijk) eerder is geïnstalleerd.
Geef vervolgens de gebeurtenis een naam. Hoe de naam hier wordt geschreven, zo verschijnt het ook in Google Analytics 4. Bijvoorbeeld zoals hieronder:
De tag is ingesteld. We dienen enkel nog een trigger te koppelen die de tag afvuurt richting GA4. In dit geval zou dat een trigger zijn die kijkt wanneer iemand op het e-mailadres klikt zodat het aantal “mails” wordt geregistreerd in GA4.
Het is nu een kwestie van afwachten totdat de gebeurtenis waargenomen wordt of je kunt de gebeurtenis natuurlijk zelf laten gebeuren. Als het eenmaal is waargenomen dan komt het in de lijst van gebeurtenissen terecht in GA4. Daarna zou de gebeurtenis gemarkeerd kunnen worden als conversie.
In het tabblad conversies verschijnt de gebeurtenis dan als conversie. Zo heb je altijd een overzicht tussen het aantal gebeurtenissen en het aantal conversies.
Aanbevolen gebeurtenissen
Om het algoritme van Google goed te voeden met informatie beveelt Google aan om gebeurtenissen in te stellen volgens voorgeschreven parameters. Via deze weg is het uiteindelijk ook makkelijker om details in rapporten te verkrijgen en toekomstige functies en integraties zijn eerder beschikbaar.
Enkele voorbeelden hoe google het graag zou zien.
- Login -> Als iemand in de website inlogt
- Search -> Als iemand in de website zoekt. Dit is vaak al een automatische waargenomen gebeurtenis.
- Sign_up -> Als iemand zich aanmeldt voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief
- View_item -> Als iemand een artikel bekijkt
- Add_to_cart -> Als iemand een artikel toevoegt aan de winkelmand
- view_cart -> Als iemand een de winkelmand bekijkt
- Purchase -> Als iemand een aankoopt doet. Hij staat er al in maar moet nog wel “geregistreerd zien te worden”.
Enkele beperkingen die Google aangeeft m.b.t. gebeurtenissen.
- Wijzigingen en aangemaakte gebeurtenissen kunnen niet in de geschiedenis kijken, historische gegevens worden dus niet meegenomen.
- Er geldt een maximum van 50 gebeurtenissen.
- Het duurt vaak minimaal één uur voordat wijzigingen doorgevoerd zijn. Wij kijken meestal de volgende dag of het is doorgevoerd.
- Gemaakte gebeurtenissen worden niet opnieuw geordend. In dat geval staan ze beide geregistreerd als gebeurtenis. Belangrijk dus om bijvoorbeeld de spelling goed te checken.
Een gebeurtenis die niet is geregistreerd in de periode van dimensie wordt niet weergegeven. Meer weten?