Google Analytics 4 | Alles wat moet je weten

Google zou Google niet zijn als het niet continu aan het werken is om hun tools en platformen uit te breiden en te verbeteren. Zo ook met hun meetprogramma: Google Analytics. Sinds enkele maanden is hier het gevorderde programma op de markt gekomen: Google Analytics 4.
Wat moet je weten en wat is er veranderd?

Gebeurtenissen en conversies

Wat doet iemand op een website? Dan zijn vragen die we normaliter beantwoorden met het aantal behaalde conversies, gebeurtenissen of paginagebruik. Google Analytics 4 maakt het steeds gemakkelijker en gaat nu automatisch gebeurtenissen en interacties meten. Het zogenoemde Event-Driven meten van interacties en parameters. Het houdt in dat Google een nieuwe manier van meten aanhoudt waarin een serie wordt gemeten in events. Iedere event wordt via een parameter doorgeven in Google Analytics 4. Dit zegt veel meer over het gedrag van een bezoeker dan voorheen. Het meten van de mate van videogebruik en scrollgebruik over een pagina moest voorheen handmatig ingesteld worden. Dit is nu als het ware voorgeprogrammeerd in systeem. Zo heeft Google ook een betere inzage in de kwaliteit van een website.

Goed om te weten dat je deze gebeurtenissen vervolgens kun markeren als conversie. 

Nog steeds kun je naast de voorgeprogrammeerde events, ook nog handmatige events toevoegen.

Gebruikersherkenning

De herkenning van een persoon die op een website komt is verbeterd. Zo meet Google die niet alleen meer via een browser of apparaat. Dit gaat nu via User_ID, Google Signals en Device_ID. Het profiel van een persoon wordt dus via meerdere manieren aan elkaar gekoppeld en verspreidt over de verschillende apparaten en browsers.
Voorbeeld websitegebruik bezoeker:
Dag 1: Website bezoeken en 3 pagina’s bekijken via een mobiele telefoon.

Dag 2: Website bezoeken en een product toevoegen in de winkelmand via een mobiele telefoon.

Dag 3: Website bezoeken en een product toevoegen en vervolgens afrekenen via een desktop.

Het toevoegen van een product aan de winkelmand wordt nu maar één keer gemeten i.p.v. twee keer via Universal Analytics (het oude Analytics programma van Google).

Voordelen hiervan zijn dat Google gebruikers beter herkent die via verschillende manieren de website bezoeken en dat er een nauwkeurige telling plaatsvindt van de gebruikers.

Doelgroepen

De online marketing funnel wordt natuurlijk grotendeels ingericht vanuit aangemaakte doelgroepen.
Bijvoorbeeld mensen die op een website zijn geweest en tussen de 30-50 jaar zijn. Google Analytics 4 heeft hierin een grote vooruitgang geboekt. Voorheen waren we hier vaak beperkt in en konden we helaas niet echt de diepte in. Te veel instellingen in een bepaalde doelgroep zorgden vaak voor een te kleine doelgroep. 

Doordat Google Analytics 4 beter scant welke gebruiker op een website komt is het zelfs mogelijk om een doelgroep te maken voor wat iemand doet binnen dezelfde sessie of wat iemand bijvoorbeeld moet doen binnen 7 dagen. 

Daarnaast is het mogelijk om bepaalde gebruikers tijdelijk uit te sluiten. Stel iemand heeft iets gekocht en we weten dat die gebruiker pas over maximaal een maand weer iets gaat kopen. Die kunnen we dan gemakkelijk één maand uitsluiten binnen dezelfde doelgroep. Voorheen moest we dan twee doelgroepen aanmaken. 

Het aanmaken van doelgroepen gaat op vrijwel dezelfde manier als voorheen. Dus op basis van voorwaarden en tijdslimieten.

Analysetechnieken

Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden om data analyses te maken, denk aan Google Data Studio wat zich steeds verder optimaliseert. Google Analytics 4 heeft zich hierin verder uitgebreid. Zo vind ik zelf dat de trechteranalyse er echt uitspringt. Dus met hoeveel mensen beginnen we als ware op een website, en hoeveel gaan er uiteindelijk over tot het gewenste doel. 

Door middel van de trechters kun je snel zien op welk moment er de grootste groep wegvalt en waar er geoptimaliseerd moet gaan worden.

Hetzelfde geldt voor de padenanalyse. Webshops hebben bijvoorbeeld vaak al vrij snel honderden, zo niet duizenden pagina’s waar een gebruiker gebruik van kan maken. Handig om te zien op welke pagina iemand wegvalt of via welke pagina mensen juist doorgaan naar de gewenste eindpagina. 

Als laatste is er nog een handig overzicht te zien in de segmentenoverlap. Dus welke doelgroepen lijken bijvoorbeeld erg op elkaar en hebben veel overlap. In een van beide doelgroepen kun je dan bijvoorbeeld een extra voorwaarde hangen zodat er net wat minder overlap is. Of je voegt de doelgroepen samen zodat je een grotere groep hebt. 

Conclusie.

Google heeft het programma echt verbeterd en makkelijker gemaakt voor de marketeer. Veel marketeers zullen wel moeten schakelen aangezien er al tal van jaren gebruik is gemaakt van het oude meetprogramma. Naar verwachting duurt het wel even voordat iedereen over is. Voor nu is het aan te raden om een website op beide platformen te laten draaien. Dan kun als marketeer geleidelijk overgaan. Google kennende is er op een gegeven moment een punt bereikt dat het oude programma niet meer te bereiken is net zoals de verandering van het Google Ads platform een aantal jaren geleden.