De perfecte Pinterest pin!

Pinterest is een visuele zoekmachine. Mensen zoeken tips en ideeën in de vorm van afbeeldingen of video’s. Maar het is veel meer dan alleen maar leuke plaatjes kijken en bewaren. Het gaat namelijk juist om de informatie achter zo’n afbeelding. Een pin die opvalt en waar mensen graag op doorklikken omdat ze nieuwsgierig zijn wat je nog meer te vertellen hebt.

Wat is een Pinterest pin?

Mocht je helemaal nieuw zijn op Pinterest. Op Pinterest deel je visuele content, dus afbeeldingen of video’s, en dat noem je pins. En je gaat deze delen met de intentie om gevonden te worden. En als je pin verschijnt in de zoekresultaten is het zaak dat deze opvalt en de aandacht trekt van je ideale klanten zodat ze op jouw pin doorklikken.

De perfecte Pinterest pin

Natuurlijk is ‘perfect’ een relatief begrip want dit is natuurlijk afhankelijk van wie je wilt bereiken: jouw ideale klanten dus. Daarvoor is het belangrijk dat je weet wie je ideale klanten zijn, wat hun interesses zijn en op welke woorden zij zoeken. Goed, dan naar waar deze blog eigenlijk over gaat: Hoe maak je een perfecte pin voor Pinterest? Wat zorgt ervoor dat jouw pin inspireert en aanzet tot actie? Hoe maak je Pins die zorgen voor meer naamsbekendheid, meer verkeer en hogere conversies?

Kort samengevat; De perfecte pin maak je zo!

  1. Gebruik een staande afbeelding van 1000×1500 pixels.
  2. Aantrekkelijk en haarscherp beeldmateriaal.
  3. Maak gebruik van je belangrijkste zoekwoorden.
  4. Plaats een tekstoverlay op je pin om je boodschap over te brengen.
  5. Zet je logo op je pin voor een stukje branding.
  6. Verwijs altijd naar de juiste blog of landingspagina.
  1. Gebruik staande afbeeldingen

Op Pinterest zijn alle afbeeldingen dezelfde breedte. Hierdoor vallen langwerpige afbeeldingen beter op. Gebruik afbeeldingen met een afmeting van 1000×1500 pixels.

Extra tip: Een handig programma om je pins te maken is Canva. Je hebt dan de juiste afmeting en krijgt allerlei templates, zie hier een aantal voorbeelden:

  1. Gebruik haarscherpe afbeeldingen

Of je nu eigen beeldmateriaal gebruikt of gebruik maakt van stockfoto’s, zorg er altijd voor dat het beeldmateriaal haarscherp is en duidelijk maakt waar je pin overgaat. Pinterest is een visueel kanaal dus gebruik afbeeldingen en video’s die de aandacht trekken en ervoor zorgt dat mensen stoppen met scrollen en willen doorklikken op jouw pin.

  1. Maak gebruik van zoekwoorden

Zoekwoorden zijn essentieel om Pinterest succesvol in te zetten. Pinterest is tenslotte een zoekmachine dus zoekwoorden zijn heel belangrijk voor de perfecte pin. Maak een titel waarin de belangrijkste zoekwoorden verwerkt zijn. Houd dit kort en krachtig. Voeg ook een gedetailleerde omschrijving toe aan je pin. Je geeft ze alvast iets meer informatie en zorg dat ze geprikkeld worden en maakt ze nieuwsgierig waardoor ze verder zullen klikken.

  1. Gebruik een tekst op je pins

Mensen zien in hun feed alleen pins in de vorm van afbeeldingen of video’s. Ze zien de pin omschrijving niet in de feed. Daarom is het belangrijk dat je de boodschap overbrengt met de pin zelf. Het is dus goed om een tekstoverlay toe te voegen. En een plaatje zegt veel, maar in combinatie met tekst is het nog makkelijker om snel je boodschap over te brengen.

  1. Voeg je logo toe

Je kunt je logo toevoegen op je pin voor een stukje branding en herkenbaarheid. Maar houd het wel subtiel en vermijd de hoek rechtsonder want daar komen de pictogrammen van Pinterest te staan.

  1. Voeg de juiste link toe

Iedere pin linkt naar een externe website, meestal is dat je website of blog. Het is belangrijk dat mensen ook terecht komen op de plek die ze verwachten wanneer ze erop klikken. Dus voeg een link toe naar het betreffende blog of landingspagina.

Meten is weten!

Afhankelijk van je doelstelling: meer verkeer, meer naamsbekendheid en/of hogere conversies kun je verschillende pins gaan plaatsten. Ieder met een andere look.

Probeer per URL meerdere pins met hetzelfde onderwerp maar met een andere opmaak. Of een andere omschrijving en tekst. Bekijk vervolgens een maand later in de statistieken welke pins het best werken. Dat is weer handig voor je toekomstige pins.

Wil je meer tips over content of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw campagnes?