Social Media afmetingen 2022

Naast het regelmatig plaatsen van organische berichten kun je ook je doelgroep bereiken met adverteren. Zo vergroot je je naamsbekendheid en bereik je nog meer nieuwe fans. Maar het is dan natuurlijk we belangrijk voor je advertentie is dat je afbeelding of video in het juiste formaat staat. Daarom vind je hieronder alle Social Media afmetingen 2022. Verder vind je er tips zodat jij direct aan de slag kan met het creëren van de content.

1. Afmetingen Facebook

Het grootste Social Media kanaal is zonder meer nog steeds Facebook. We trappen dan ook af met de afmetingen voor dit kanaal.

  • Profielfoto: 180×180 px
  • Omslagfoto desktop: 820×312 px
  • Omslagfoto smartphone: 640×360 px
  • Bestandsformaat: JPG (voorkeur)
  • Bestandsgrootte: < 100 KB (voorkeur)

Tip: Wanneer je een omslagfoto voor je bedrijfspagina maakt, houd dan direct rekening met de mobiele zichtbaarheid. Zorg dat je links en rechts 90 pixels én boven en onder 24 pixels op je omslagfoto voor de desktop vrij laat. Zo heb je één omslagfoto die op beide versies zichtbaar is!

  • Uitgelichte foto: 1200×717 px
  • Liggende afbeelding: 1200×628 px
  • Vierkante foto’s en video’s: 1080×1080 px
  • Afbeeldingen voor events: 1920×1080 px
  • Video’s: 1200×675 px
  • Stories: 1080×1920 px

2. Afmetingen Instagram

Instagram is het snelst groeiende social media kanaal. Instagram is een kanaal waarop je visuele zintuig het meeste wordt geprikkeld. De Social Media afmetingen op dit kanaal zijn:

  • Profielfoto: 320×320 px
  • Vierkante foto: 1080×1080 px
  • Liggende foto: 1080×608 px
  • Staande foto: 1080×1350 px

Tip: Zorg bij Instagram voor een mooi grid op je profielpagina. Dit zorgt uiteindelijk voor een mooi geheel. Een mooi geheel kun je ook krijgen door gebruik te maken van filters. Maar houdt er ook rekening mee dat de content in je grid altijd vierkant getoond wordt.

  • Instagram Stories: 1080×1920 px
  • Cover Instagram Guides: 1080×1440 px
  • Omslag IGTV: 420×654 px
  • Instagram Reels: 1080×1920 px

Let op: Als je reels in de nieuwsfeed getoond wordt, haalt Instagram een deel aan de boven- en onderkant van je video weg. Zo wordt de resolutie verkleind naar 1080×1350 px.

Facebook & Instagram adverteren content tips

  • Zorg ervoor dat je niet te veel teksten gebruikt in je advertenties. Wanneer je meer dan 20% tekst gebruikt als overlap, dan wordt je beperkt in het bereik.
  • Check hoe jouw content eruitziet op verschillende plaatsingen. Het beste is om voor elke plaatsing content te maken zodat jouw advertenties optimaal weergegeven kunnen worden.
  • Met een carrousel advertentie kan je meerdere producten of diensten van je bedrijf laten zien in een overzichtelijke advertentie. Ook kun je een carrousel inzetten voor storytelling, bijvoorbeeld door meerdere stappen te doorlopen.
  • Maak eventueel gebruik van de videosjablonen en creatieve tools binnen Facebook. Zo is het mogelijk om van verschillende afbeeldingen een video te maken.
  • Wij raden een maximale lengte van 15 seconden voor je video. Daarnaast is belangrijk om in de eerste 3 seconden de aandacht van de kijker te trekken. Afhankelijk van de fase van de advertentie, leg je in de eerste seconde extra nadruk op je logo.

3. Afmetingen Pinterest

Pinterest raadt een andere beeldverhouding aan voor het formaat van advertenties dan Facebook en Instagram. Alle pins zijn vierkant of verticaal, gebruik dus geen horizontale afbeeldingen. Hieronder vind je de formaten

  • Profielfoto: 280×280 px
  • Omslagfoto: 800×450 px
  • Afbeeldingen & video’s: 1000×1500 px
  • Carrousel, maximaal 5 carrouselkaarten
  • Afbeeldingen: 1000×1500 px of vierkant 1080×1080 px
  • Momenteel zijn video’s nog niet mogelijk in een carrouselplaatsing

Tip: Pinterest Adverteren staat nog in de kinderschoenen. Nog niet alle bedrijven maken hier gebruik van. De kosten voor het bereik en views ligt daardoor doorgaans lager dan op andere kanalen!

Pinterest adverteren content tips

  • Pinterest is een kanaal voor inspiratie, laat verschillende mogelijkheden van je product zien en maak tenminste 1 keer per week nieuwe originele pins.
  • Organiseer pins in borden met een duidelijke naam om te helpen bij zoekopdrachten.
  • Zet je logo op elke pin, maar houd het wel subtiel. Vermijd de hoek rechtsonder want daar komen productpictogrammen van Pinterest te staan.
  • Pinterest raadt bij een videoadvertentie een lengte van 6 tot 15 seconden aan.

4. Afmetingen YouTube

YouTube wordt door veel bedrijven gebruikt om advies-, instructie- en promotievideo’s te plaatsen. Deze video’s delen zij met hun netwerk en leveren interessante content.

  • Profielfoto: 800×800 px
  • Omslagfoto: 2048×1152 pixels, 1546×423 px zijn altijd zichtbaar

Tip: Het beste tijdstip om een video te plaatsen op YouTube is tussen 12:00 uur en 15:00 uur. Vermijd de periode tussen 17:00 uur en 18:00 uur! Rond dit tijdstip gaan mensen eten of zijn zij onderweg van werk naar huis.

  • Video’s: 1920×1080 px
  • Minimale vereisten: 1280×760 px
  • Video thumbnail: 1280×720 px

YouTube adverteren content tips

  • Wij raden aan om het logo altijd op je ontwerpen te plaatsen, dit draagt bij aan je naamsbekendheid.
  • Het is belangrijk om in de eerste 3 seconden de aandacht van de kijker te trekken. Zorg ook hier dat video’s niet langer is dan 30 seconden.
  • Voeg een duidelijke call-to-action overlay toe aan je video.
  • Zorg ervoor dat degene die de voice-over inspreekt een duidelijke spreekstem heeft en dat diegene de tijd neemt om het script rustig en duidelijk voor te lezen.

5. Afmetingen LinkedIn

LinkedIn is het kanaal om de zakelijke markt te bereiken, bijvoorbeeld met blogs, whitepapers, events of voor het verzamelen van leads. Een vierkante of horizontale beeldverhouding wordt aanbevolen voor de advertenties.

  • Profielfoto: 400×400 px
  • Omslagfoto: 1536×396 px
  • Afbeelding: 1024×512 px
  • Linkafbeelding: 1200×628 px
  • Vierkant: 1080×1080 px

Afmetingen voor LinkedIn advertentie:

  • Gesponsorde content: 1200×628 px
  • Carrousel: 1080×1080 px
  • Tekst: 100×100 px
  • Dynamische advertentie (bedrijfslogo):  100 x 100 px
  • Gesponsorde InMail: 300×250 px

LinkedIn adverteren content tips

  • Wij raden aan om het logo altijd op je ontwerpen te plaatsen, dit draagt bij aan je naamsbekendheid.
  • Het is belangrijk om in de eerste 3 seconden de aandacht van de kijker te trekken.  De video moet ook duidelijk zijn zonder geluid. Zorg er ook bij LinkedIn voor dat video’s niet langer is dan 30 seconden.

Meten is weten!

En dan is dit misschien nog wel de allerbelangrijkste tip wanneer het gaat over content; blijf je content testen! Er zijn eindeloos veel mogelijkheden wat betreft kanalen, plaatsingen en advertentievormen en door te blijven testen ontdek jij wat het beste bij jouw doelgroep past en welke content zorgt voor de beste resultaten.

Wil je meer tips over content of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw campagnes?