Op 7 februari was onze collega Max aanwezig bij het “Data, the new gold event” dat werd verzorgd door de BUas in Breda. Tijdens dit event werden er presentaties gegeven door Ed Sander van ChinaTalk en Wilfried Dudink van Leaseweb. Zij gingen uitgebreid in op de trends en ontwikkelingen binnen het landschap van E-commerce, Social Selling en Data Management.
Er werden verschillende casussen belicht over de verschillen in E-commerce tussen China en de rest van de wereld. Dit was zeer interessant en leerzaam. China loopt al een aantal jaren voor als het gaat om E-commerce en strategieën die hierin worden toegepast. Men noemt deze nieuwe wijze van opereren ook wel ‘New retail’.
Vanwege de stagnerende groei van E-commerce in China, zullen de grote spelers op zoek gaan naar nieuwe kansen. Dit zal ongetwijfeld buiten China gebeuren! En het gebeurd al zonder dat jij het door hebt. Denk maar eens aan de webshop Shein. Zij hebben in hoog tempo een enorm marktaandeel weten te verkrijgen in de uiterst competitieve markt van kleding & accessoires.
Dit hebben zij onder andere bereikt aan de hand van. data inzichtelijk te maken wat de trends & ontwikkelingen zijn binnen de doelgroep die ze willen bereiken. Deze inzichten zorgen ervoor dat Shein precies weet welke producten ‘trendy’ zijn en dus goed in de markt liggen. Het is een mooi voorbeeld dat het inzichtelijk maken van wensen & behoefte van een doelgroep uiterst belangrijk is. Op deze manier kun je makkelijker communiceren en weet je wat werkt en wat niet. Daarnaast kunnen ze door de data een nauwkeurige schatting maken van de potentiële afzet waardoor ze nauwelijks over produceren. Dit scheelt in de kosten en brengt andere voordelen met zich mee.
Door het inzetten van influencers (Social Selling) vergroot Shein de bekendheid bij de doelgroep. Lage prijzen dragen bij aan het succes op de markt. Dit al heeft geresulteerd in een exponentiële groei van de verkoopcijfers, We kunnen dus stellen dat Shein haar succes mede te danken heeft aan data.
Social Selling – Influencers – Live Commerce
In China gaat Social Selling een stukje verder dan in Amerika en Europa. Door het inzetten van influencers worden producten op grote schaal verkocht. Dit wordt ook wel de nieuwe vorm van E-commerce genoemd: Live Commerce. Door middel van livestreams die worden gehost door grote en kleine influencers worden producten onder de aandacht gebracht. De influencers prijzen in de livestream producten aan die je direct kunt kopen zonder de app te verlaten.
Dit gebeurd veelal op TikTok. Een kijker kan bijvoorbeeld in de beschrijving van een stream zien wat de influencer aan heeft. Er wordt productinformatie weergegeven, denk aan: prijs, merk en maat. De kijker heeft vervolgens direct de mogelijkheid om de kleren te kopen zonder de app te verlaten!
Het ‘aankoopproces’ en daarmee samenhangend de ‘customer journey’ wordt op deze manier zo eenvoudig en aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Een kijker hoeft bijvoorbeeld geen account meer aan te maken, kan direct betalen en koopt het product zonder de geliefde stream te verlaten.
De pijnpunten die een kijker zou kunnen hebben zijn op de wijze getackeld. Het laat ons zien dat het belangrijk is om de customer journey van klanten goed in kaart te brengen. Het weten wat de ‘pains & gains’ zijn van het publiek dat je wilt bereiken is onmisbaar geworden in de digitale wereld. Door de verzadiging in vele branches zul je er als merk uit moeten springen. Dit kan alleen maar door te weten wie jouw klant is, wat haar wensen & behoefte zijn, waar zij zich bevinden en hoe zij te bereiken zijn.
Het kunnen kopen van producten op een social platform zal zich ongetwijfeld naar Europa gaan verplaatsen. Momenteel is er nog geen mogelijkheid om producten binnen een social app te kopen zonder de app te verlaten. Dit zal zich ongetwijfeld gaan ontwikkelen de komende jaren.
Data op een effectieve manier verzamelen middels Gamification
In China zijn E-commerce en Social Selling volledig geïntegreerd. Een voorbeeld is de boodschappen app van de HEMA. In deze app doe je niet op een ‘normale’ manier boodschappen. Het is een hele “Gebruikers Experience”. Door middel van in-app games kunnen klanten punten sparen. Met deze punten kunnen zij allerlei voordelen op doen. Eigenlijk een soort bonuskaart, maar dan heeft een gebruiker het gevoel dat de ‘bonus’ door hen is verdiend. Wat extra lekker voelt! Deze manier van marketing wordt ook wel Gamification genoemd.
Een voorbeeld van een in-app game is ‘Fishland’. Deze game gaat over een vis die je door de gehele dag kunt verzorgen. In Fishland zijn een aantal slimme in-app acties bedacht om klanten te binden.
Voorbeelden van in-app acties:
- Daily Gift Box
- Vrienden uitnodigen
- 10 dagen play-time
- In-app acties, bijvoorbeeld: je vis op tijd eten geven.
Dit resulteert in een aantal voordelen voor de Hema:
- Vergroten van het klantenbestand
- Verzamelen van gebruikers specifieke data
- Verhogen van de klantloyaliteit
- Promoten van de producten
Kortom door in-app games kan een bedrijf flink snijden in de marketing kosten per klant, mooi gezegd de ‘Customer acquisition costs’. Het is een uitstekende vorm van mond-tot-mond reclame, games speel je immers vaak met vrienden. Daarnaast zorgen de games voor een groei van het marktaandeel en een stijging van de omzet!