De do’s en don’ts van A/B-testen

Een niet heel onbekende term in de wereld van Online Marketing: A/B-testen.

Oftewel een test uitvoeren om met data te onderbouwen welke variant geschikter is i.p.v. met onderbuikgevoel. Maar hoe voer je nu nauwkeurig een goede test uit en kun je dan ook alle resultaten daaraan toewijzen? We nemen je mee en geven je wat handige tips wat je wel of juist niet moet doen op het gebied van A/B-testen.

Wat is een A/B-test?

Heel simpel. Je maakt 2 varianten van iets en je gaat onderzoeken welke beter loopt. Dit kan op allerlei gebieden zijn zoals bijvoorbeeld in een flyer of poster. In de online wereld gaat het dan vaak om een uiting binnen social media of om een bepaalde pagina die in 2 varianten wordt opgemaakt, denk bijvoorbeeld aan de kleur of tekst van een bepaalde belangrijke button. Je voert de test vervolgens uit onder een x aantal mensen en kijkt na enige tijd wat de effecten zijn. Het handigste rekenen is om de test precies onder hetzelfde aantal mensen uit te voeren, en hoe meer mensen hoe accurater de test natuurlijk. We houden hierin vaak minimaal 1000 mensen aan.

A/B-testen voorbeelden

Zoals hierboven al besproken test je bijvoorbeeld een bepaalde knop of de volgorde van een pagina. Enkele voorbeelden:

  • Kleur buttons
  • Plaatsen van buttons
  • Google advertentieteksten
  • Social Media advertentie-types
  • Doelgroep A vs. doelgroep B

A/B-testen in Google

Binnen google search advertenties werken we vaak met advertentievarianten waardoor het systeem de aantallen evenredig verdeeld. We kiezen er dan voor om bijvoorbeeld een bepaalde tekst altijd in beeld in te brengen, af en toe in beeld te brengen of juist helemaal niet in beeld te brengen.

De versie altijd tegen nooit is wat ons betreft het nauwkeurigste aangezien de ene versie er dan wel vanaf wist en de andere niet. Dan kunnen we kijken welke groep dan ook daadwerkelijk eerder doorklikt en doet wat we willen op een website.

5 do’s

  1. Laat de test evenredig uitleveren zodat de data gemakkelijk(er) uit te lezen is.
  2. Maak een verwachte prognose van te voren. Check dus of je buikgevoel klopt.
  3. Test onder nieuwe klanten aangezien zei het merk en/of de website niet goed kennen.
  4. Test onder voldoende mensen om zorgvuldige uitspraken te kunnen doen.
  5. Blijf testen aangezien niets voor altijd werkt.

5 don’ts

  1. Heel de bedrijfsvoering ophangen aan de test -> Er kunnen meerdere factoren een rol spelen.
  2. Seizoensinvloeden -> Een kerstactie werkt natuurlijk beter in november dan in februari.
  3. Medewerkers vergeten uit te filteren uit de doelgroepen. -> Zei kennen de weg al en weten waar ze moeten zijn.
  4. Te veel testen binnen een test -> Als je in een advertentie zowel de beschrijving, kop en afbeelding test, dan weet je natuurlijk nooit wat er daadwerkelijk beter is gegaan.
  5. Na de eerste de beste test alles in de website doorvoeren en er de komende jaren niet meer naar kijken.

Benieuwd hoe wij dit zouden aanpakken voor je? Neem eens tijd voor een kopje koffie en een kennismaking!