Begin op tijd en verzamel data
Met de feestdagen in het vooruitzicht is het nu de tijd om te starten met je social media campagnes. In deze blog nemen we je mee in het belang van vroegtijdige voorbereiding en het verzamelen van waardevolle data voor een succesvolle campagne.
Je campagneplanning bepalen
Het klinkt wellicht wat vroeg om eind september of begin oktober al te beginnen met adverteren voor de feestdagen, maar in de wereld van social media marketing is dit een cruciale stap. Hier zijn een paar redenen waarom:
- Opbouwen van een ‘warme’ doelgroep: Het kost tijd om je doelgroep te interesseren. Door vroeg te beginnen, geef je mensen de gelegenheid om vertrouwd te raken met jouw content en producten.
- Technische voorbereidingen: Zorg dat alles technisch goed staat ingesteld. Test je advertentieplatform, tracking en eventuele pixels om er zeker van te zijn dat alles soepel verloopt.
- Belangrijke dagen: Richting het einde van het jaar zijn dagen als 11/11, Black Friday, Sinterklaas en Kerst essentiële momenten om je producten te promoten.
Wanneer begin je met adverteren?
Om er zeker van te zijn dat je goed voorbereid bent, raden we aan om nu al te starten met de voorbereidingen. Zo ben je in oktober klaar om vol gas te geven. Met voldoende data in de aanloop naar de feestdagen, vergroot je de kans op conversie.
Voorbereidingen zijn essentieel
Nu denk je wellicht: “Wat komt er allemaal kijken bij de voorbereiding?” Goede vraag! Om een ‘warme’ doelgroep te creëren, is het belangrijk om hen vooraf al relevante content te laten zien. Social media werken anders dan andere kanalen; hier zoeken de producten de mensen. Dit wordt ook wel Discovery Commerce genoemd.
Data is de sleutel
Bijvoorbeeld, bij het targeten van je doelgroep met video’s, kun je kiezen uit mensen die de video kort hebben bekeken of juist degenen die bijna de hele video hebben gezien. Naast platformbronnen, kun je ook gebruik maken van eigen bronnen, zoals pixels of klantlijsten. Zo kun je bestaande klanten opnieuw targeten of websitebezoekers die nog geen actie hebben ondernomen.
Maak vergelijkbare doelgroepen
Vergeet niet om van je best converterende doelgroepen vergelijkbare doelgroepen te maken. Met de beschikbare data weten de platformen wie dezelfde actie zullen ondernemen als je huidige doelgroep.
Catalogus en shop inrichten
Met je doelgroepen op stoom is het tijd om naar je catalogus en shop te kijken. Zonder een catalogus kun je geen shop aanmaken. Deze catalogus is niet alleen essentieel voor het inrichten van je shop, maar ook voor het gebruik van dynamische advertenties, die specifieke producten tonen op basis van interesse.
Naast advertenties is het van groot belang om ook organisch actief te zijn op social media. Zo zijn je volgers beter op de hoogte van je acties tijdens de feestdagen. Een contentkalender helpt om een duidelijke planning te maken. Zorg er ook voor dat er altijd iemand beschikbaar is om vragen te beantwoorden in deze drukke periode.
Tijdens de periode rondom Black Friday & Cyber Monday is het een goed idee om opvallende banners op je social mediaprofiel te plaatsen. Zo creëer je herkenning bij je volgers en laat je zien dat je actief bent in deze periode.
We zetten ook de belangrijke inhaakmomenten nog even overzichtelijk op een rijtje:
- Singles day – zaterdag 11 november 2023
- Black Friday – vrijdag 24 november 2023
- Cyber Monday – maandag 27 november 2023
- Sinterklaas – dinsdag 5 december 2023
- Kerst – maandagavond 25, dinsdag 26 december 2023
- Oud & Nieuw – zondag 31 december 2023 & maandag 1 januari 2024
Kortom, een succesvolle feestdagenmarketingcampagne vergt tijd, planning en het verzamelen van waardevolle data. Begin vroeg, bouw je doelgroep op en zorg dat technisch alles in orde is. Met deze stappen ben je klaar om je producten succesvol onder de aandacht te brengen tijdens de feestdagen.
Namens 360dgtl wensen we je alvast veel succes met de feestdagen. Heb je nog hulp nodig bij het bedenken en uitvoeren van je Black Friday- of feestdagenstrategie? Onze specialisten helpen je graag bij het opzetten van verschillende campagnes. Aarzel niet om contact met ons op te nemen om de mogelijkheden voor jouw website of webshop te bespreken.