Met het verdwijnen van de third party cookies zijn er begin 2023 een aantal zaken niet meer mogelijk. Er zullen in de toekomst minder gegevens beschikbaar zijn, waardoor we minder specifiek kunnen targeten op kenmerken en gedrag, maar ook de re-targeting voor conversiegerichte campagnes komen te vervallen.
Wat zijn de alternatieven voor targeting?
In de cookieloze wereld waar we naartoe gaan wordt targeting zonder persoonlijke data interessant en blijven er maar twee realistische alternatieven over: contextual targeting en locatie-targeting.
Contexual targeting maakt het mogelijk om zonder cookies te kunnen targeten op basis van content-/interesse voorkeuren. Dit gaat op basis van data die niet naar afzonderlijke personen te herleiden zijn, anoniem dus. Vervolgens kun je je content en advertising campagnes op deze specifieke groepen afstemmen.
Locatie-targeting is een relatief nieuwe geo-targetingtechnologie waarmee de gebieden waarin online advertenties worden weergegeven veel nauwkeuriger kunnen worden bepaald dan voorheen.
Wat kun je nu al doen om je voor te bereiden?
Er staat ons heel wat te wachten. Maar er is geen reden tot paniek, want er is veel wat je kunt doen ter voorbereiding. Neem bijvoorbeeld je marketingstrategie en doelgroepen opnieuw onder de loep: wie wil je bereiken en waar kun je ze vinden?