“Ik ben ‘ge-influenced!!” Ge-influ-wat 🔊!? Welke marketingdoelen heb je voor 2023 geformuleerd? Is influencer marketing onderdeel van de marketingmix?
Influencers zijn niet meer weg te denken uit het media- én marketinglandschap en voor steeds meer merken een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Ben je klaar om te ontdekken wat influencer marketing te bieden heeft? Lees snel verder!
Wat is influencer marketing?
Influencer marketing gaat hand in hand met twee andere marketing gebieden: social media en content marketing. Influencer marketing maakt, zoals de naam al aangeeft, gebruik van influencers om op sociale media reclame te maken voor de goederen of diensten van een merk. Dit maakt influencer marketing een goed kanaal voor mond-tot-mond marketing.
Consumenten worden dagelijks “beïnvloed” door influencers, die een aanzienlijke invloed hebben op de beslissingen die we nemen. In tegenstelling tot traditionele reclame komt de invloed dit keer van een “vriend” of “iemand wiens levensstijl we leuk vinden” die we volgen op een sociaal platform.
In de meeste gevallen maakt een influencer een geschikte foto of video van het product of service van een merk, deelt dit op hun profiel, en verdient een beloning van het merk in vorm van een product of geld.
Waarom influencer marketing?
Influencers zijn een geweldige aanpak om in contact te komen met een bepaalde doelgroep, omdat ze in veel verschillende contexten te vinden zijn. Er zijn talloze zogenaamde “lifestyle influencers” in Nederland die over elk onderdeel van hun leven posten op sociale media, maar er zijn ook contentproducenten die zich uitsluitend richten op bepaalde onderwerpen, zoals sport of voeding.
Niche influencers komen veel voor in landen waar influencer marketing geavanceerder is. Dit is bijvoorbeeld te zien bij accounts die speciaal over sport of mode gaan. Daardoor is het een uitstekend marketingkanaal voor een merk dat in die niche actief is, omdat deze influencers worden gevolgd door mensen die een bijzondere interesse hebben in dat gebied.
Influencer marketing is uitgegroeid tot een van de meest (kosten)effectieve reclamestrategieën dankzij het grote aantal volgers van een influencer, zijn specifieke interesse voor het onderwerp, zijn geloofwaardigheid en zijn invloed op zijn volgers.
Wat zijn de mogelijkheden voor een samenwerking met influencers?
De eerste posts zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het vergroten van het bewustzijn en de interesse voor een nieuw of onbekend product. Het doel van de influencer is om potentiële kopers in de volgende stap van de consumer shopping journey te overtuigen door het product te introduceren, hun ervaring te delen en te reageren op vragen van volgers. Ten slotte kan de influencer een persoonlijke kortingscode of een bepaalde call-to-action plaatsen, samen met informatie over waar het product kan worden gekocht wanneer klanten klaar zijn om een aankoop te doen.
Hoe meet je succes in influencer marketing?
De analyse van de resultaten van elke (influencer)marketingcampagne is altijd de laatste en meest cruciale fase. Deze kan worden gebruikt om de doeltreffendheid van de campagne te beoordelen, welke content creators de gewilde resultaten hebben behaald en het budget van de campagne vast te stellen.
Het doel van de campagne is van grote invloed op hoe je de effectiviteit van influencer marketing meet; als je bijvoorbeeld de merkbekendheid wilt vergroten, moet je goed letten op statistieken over bereik (totaal bereik, aantal impressies). Als je het imago van een merk wilt bevorderen, kun je beter aandacht besteden aan statistieken over betrokkenheid, zoals het aantal likes en opmerkingen, de mate van betrokkenheid, het aantal nieuwe volgers, enz.
Het grootste probleem in dit gebied is dat het moeilijk is om het effect van influencer marketing op de verkoop te kwantificeren. Meestal wordt gekozen voor een van deze twee keuzes:
- Traceerbare links die de influencer via de link-sticker functie aan zijn of haar profiel of verhaal kan toevoegen. Het merk kan Google Analytics gebruiken om te bepalen hoeveel verkeer en aankopen zijn gegenereerd door de links van de influencers.
- Individuele kortingscodes waarmee je precies kunt bijhouden hoeveel verkopen elke samenwerking heeft opgeleverd. Het is een win-winsituatie omdat de influencer in dit geval de volgers iets kan bieden. Daarnaast is dit een meer accurate meting dan traceerbare links – zelfs als een klant die de bewuste campagne post ziet naar de webwinkel gaat via een ander apparaat in plaats van via de door de influencer gedeelde link en een aankoop doet, zullen ze in alle waarschijnlijkheid toch de code gebruiken.
Influencer Marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing waarbij influencers het belangrijkste kanaal zijn. Deze vorm van marketing is toepasbaar in bijna iedere branche, maar is voornamelijk interessant voor bedrijven die gevonden willen worden. Voornamelijk de efficiëntie en het bereik maken dat influencer Marketing aantrekkelijk is voor marketeers.
Wij zijn benieuwd: heeft jouw organisatie al eens samengewerkt met creators? En ben je zelf misschien weleens (bewust) beïnvloed door iets wat je op social media zag bij een influencer?