In het kort, wat is een heatmap: Heatmaps zijn visuele weergaven van gegevens waarbij waarden worden weergegeven in verschillende kleuren, deze weergaven kunnen we gebruiken voor website-analyse en optimalisatie. In deze blog bespreken we waarom het regelmatig analyseren van heatmaps essentieel is voor het verbeteren van de gebruikerservaring, het verhogen van conversies en het verfijnen van een websiteontwerp.
Een van de voornaamste redenen om heatmaps te gebruiken, is dat ze inzicht geven in het gedrag van bezoekers. Door te zien waar gebruikers klikken, hoe ver ze scrollen en waar hun aandacht naar uitgaat, wordt er beter begrepen wat werkt en wat niet. Via die manier kunnen we eenvoudig in kaart brengen waar gemiddeld de meeste aandacht naar toe gaat en welke teksten en buttons te weinig zichtbaar worden d.m.v. scrollen. Stel een button staat onder een tekst maar slechts een klein deel van het bezoekers scrolt richting die button, dan is het logisch dat er weinig klikken op plaatsvinden.
Hoe wordt er geklikt in het navigatiemenu?
Heatmaps bieden ook waardevolle inzichten in hoe gebruikers door de website navigeren. Dit kan bijzonder nuttig zijn om de navigatie te optimaliseren en de gebruikerservaring te verbeteren. Als gebruikers bijvoorbeeld moeite hebben om bepaalde informatie te vinden, kan dit duiden op een behoefte om de site-architectuur of het menuontwerp aan te passen.
Met een heatmap kunnen we een analyse maken welke menu-items wel/niet wordt aangeklikt en welk percentage eraan gekoppeld is.
Hoe effectief is nu eigenlijk de contentstrategie?
Door te analyseren welke delen van een pagina de meeste aandacht krijgen, en in hoeverre de bezoeker door de pagina scrolt kunnen we inzien of een stuk content goed of matig wordt opgenomen. We kunnen op die manier een antwoord geven op de vraag, hoe betrokken zijn de bezoekers?
Mobiele apparaten
Het regelmatig analyseren van heatmaps is ook cruciaal voor het optimaliseren van de mobiele gebruikerservaring. Met een nog steeds toenemend aantal gebruikers op mobiele apparaten, is het belangrijk om te begrijpen hoe mobiele gebruikers met een site omgaan. Heatmaps analyseren hoe de mobiele ervaring verschilt van de desktopervaring en helpen bij het aanpassen van het ontwerp voor betere prestaties op kleinere schermen.
Wanneer is een analyse nauwkeurig?
We houden vaak minimaal 30 tot 60 dagen aan om een goede heatmap analyse te kunnen draaien. Op die manier kunnen we goed rekening houden met verschillende factoren zoals weekdagen en weekenden. In de meeste gevallen willen we de heatmap minimaal laten draaien onder 5.000 unieke bezoekers om een goede uitspraak te kunnen doen naderhand.
We vinden het daarnaast belangrijk om de heatmap te kunnen segmenteren bijvoorbeeld o.b.v. terugkerende en nieuwe bezoekers. Ook willen we de verschillen in kanalen kunnen inzien zoals direct, google en social verkeer.
Interesse om een heatmap te laten draaien voor een website? Neem eens contact op en we vertellen je alle mogelijkheden op het gebied van website optimalisatie.