Als bedrijf kan je in de digitale wereld van nu niet meer zonder een goede website met passende conversieacties die nuttig zijn bij de door jouw gekozen doelen. Onder conversieacties verstaan we bijvoorbeeld een telefoontje, doen van een aankoop, inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier. Helaas is het nog niet zo makkelijk om je websitebezoekers over te laten gaan tot de gewenste conversieactie, dus hoe kan je dit nou stimuleren? In deze blog delen wij een aantal tips & tricks om jouw bezoekers te overtuigen en te verleiden om over te gaan tot conversie.
Een gebruiksvriendelijke website zorgt voor meer conversie
De eerste stap in het verleiden van bezoekers om over te gaan tot conversie is het zorgen voor een gebruiksvriendelijke website. Dit betekent dat de website dusdanig is ingericht dat het voor een bezoeker gemakkelijk is om te vinden waar hij of zij naar op zoek is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een duidelijk navigatiemenu toe te voegen met daarin de hoofdzaken waarover jij informatie deelt. Dit kan van alles zijn, maar over het algemeen zijn het producten of diensten.
Om te zorgen dat iemand dit menu gebruikt deel je toepasselijke informatie op jouw homepagina die de aandacht trekt, bezoeker nieuwsgierig maakt en past bij datgene dat jij aanbiedt. Daarnaast kun je de gebruiksvriendelijkheid verhogen door een snelle laadsnelheid en comptabiliteit van webpagina’s voor verschillende apparaten.
Maak gebruik van aantrekkelijke headlines en sub headers
Het gebruik van aantrekkelijke headlines en sub headers kan helpen om de aandacht van bezoekers te trekken en hen te verleiden om verder te lezen. Gebruik deze headlines en sub headers om belangrijke informatie te benadrukken en te laten zien wat jouw producten of diensten te bieden hebben. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken waar jouw doelgroep naar zoekt en welke termen hierin gebruikt worden. Deze term kun je vervolgens verwerken in de titel of subtitel.
Gebruik overtuigende call-to-actions voor conversie
Een call-to-action is een knop of link die bezoekers aanmoedigt om een bepaalde actie uit te voeren, zoals het kopen van een product of het invullen van een formulier. Zorg ervoor dat de call-to-actions overtuigend en duidelijk zijn, en dat ze op strategische plaatsen op je website staan. Gebruik bijvoorbeeld een opvallende kleur of een duidelijke tekst om de aandacht te trekken en laat de call-to-action meerdere keren terugkomen op de pagina. Het mooie is dat we dit tegenwoordig allemaal kunnen testen door middel van slimme CRO-tools (Conversion Rate Optimization). Met een CRO tool kun je o.a. heatmaps, recordings en A/B testen opzetten. Zo kun je relevante data verzamelen over het gedrag van jouw websitebezoeker.
Toon sociale bewijs
Sociale bewijs is een krachtige manier om bezoekers te overtuigen om een conversie uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van klantbeoordelingen, klantcases en het tonen van het aantal verkopen dat andere bezoekers al hebben gedaan. Door positieve ervaringen van anderen te laten zien, vergroot je het vertrouwen van bezoekers in jouw producten of diensten.
Maak gebruik van een aanbieding of promotie voor conversie
Een aanbieding of promotie kan bezoekers verleiden om sneller over te gaan tot conversie. Bied bijvoorbeeld een kortingscode aan bij het achterlaten van een e-mailadres, bij de eerste aankoop. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om gratis verzending aan te bieden boven een bepaalde bestelwaarde Dit kan bezoekers net dat extra duwtje geven om over te gaan tot conversie.
Conversietip: Maak het invullen van formulieren zo eenvoudig mogelijk
Als je wilt dat bezoekers een formulier invullen, zorg er dan voor dat dit proces zo eenvoudig mogelijk is. Vraag alleen om de informatie die echt nodig is en zorg ervoor dat het formulier op een duidelijke en begrijpelijke manier is opgebouwd.
Bied een goede customer experience
Een goede customer Experience is essentieel om bezoekers te overtuigen om terug te komen en opnieuw tot conversie over te gaan. Dit kun je stimuleren door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om een klantaccount aan te maken en daar bepaalde beloningen voor terug te geven. Je kent dit vast nog wel van vroeger (en nog steeds). Bij elke kledingzaak wordt er gevraagd of je een klant account hebt. Heb je die dan krijg je korting! Op deze manier zorg je ervoor dat een klant zich betrokken voelt bij jouw bedrijf of merk en niet alleen terug zal keren, maar ook nog een sneller over te gaan tot conversie.
Bied een goede customer service
Een goede klantenservice kan bijdragen aan een positieve ervaring bij de klant en daardoor meer vertrouwen in het bedrijf of merk geven. Als een klant snel en adequaat wordt geholpen bij een vraag of probleem, zal deze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dit kan bijdragen aan het opbouwen van loyaliteit en een positief imago van het bedrijf of merk. Daarnaast kan een goede klantenservice ook helpen om eventuele problemen of klachten op te lossen voordat deze escaleren, wat kan bijdragen aan een betere klanttevredenheid en retentie. Het is dus belangrijk dat dit tot de mogelijkheden behoord in jouw website. Het zal er tevens voor zorgen dat je minder negatieve reviews krijgt.
Kortom het verleiden van websitebezoekers tot conversie is geen gemakkelijke taak, maar met deze tips en tricks kun je al een heel eind komen. Door te zorgen voor een gebruiksvriendelijke website, aantrekkelijke headlines en sub headers, overtuigende call-to-actions, sociale bewijsvoering, het aanbieden van promoties, het vereenvoudigen van het invullen van formulieren en het bieden van een goede customerservice & experience, vergroot je de kans dat bezoekers overgaan tot conversie. Het is belangrijk om te onthouden dat conversieoptimalisatie een continu proces is, waarbij het verzamelen en analyseren van data en het uitvoeren van tests en aanpassingen centraal staan. Door te blijven experimenteren en optimaliseren kun je de conversie van jouw website stap voor stap verhogen.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?
Wij helpen je graag om je online marketingstrategie en positionering te verbeteren. Samen kiezen we de juiste tools en kanalen om jouw klanten te overtuigen om tot actie over te gaan!